اولین بخش از مسیر شغلی هر کسی شامل این است که بفهمد میخواهد با زندگی خود چه کند و در چه زمینهای میخواهد وارد شود. هنگامی که آنها یک رشته را انتخاب کردند، زمان آن است که مسیر شغلی آینده خود را برنامه ریزی کنند.
اگر شما فردی هستید که در رویاپردازی مفاهیم بازاریابی عالی مهارت دارید و میل به حفظ بازاریابی دارید، ممکن است تصمیم بگیرید در مقطعی به دنبال یک مدیر بازاریابی باشید.
اما یک رئیس بازاریابی چه کاری انجام می دهد و در صورت تبدیل شدن به آن، زندگی حرفه ای شما چگونه خواهد بود؟
در اینجا نگاهی دقیق تر به همه چیزهایی که باید بدانید آورده شده است.
این پست را با وارد کردن ایمیل خود در زیر دانلود کنید
رئیس بازاریابی چیست؟
گاهی اوقات به عنوان مدیر بازاریابی شناخته می شود، رئیس بازاریابی یک شرکت فردی است که مسئول رهبری کل بخش بازاریابی است.
آنها مسئول تمام بخش های فرعی مانند تبلیغات و بازاریابی دیجیتال هستند.
رئیس بازاریابی معمولاً شخصی است که تصمیم می گیرد تصویر برند، پیام اساسی و تصویر عمومی یک شرکت چگونه باشد.
آنها بر هر فرآیندی که در بخش بازاریابی انجام می شود نظارت می کنند تا اطمینان حاصل کنند که صدای برند شرکت در تمام کانال های بازاریابی و رسانه های اجتماعی ثابت می ماند.
مسئولیت های رئیس بازاریابی چیست؟
رئیس بازاریابی به عنوان مسئول نظارت بر هر زیرمجموعه بازاریابی و همه خروجی های جمعی، مسئولیت های زیادی دارد.
هدف اصلی آنها افزایش آگاهی از برند برای شرکت است، اما این زمینه های زیادی را پوشش می دهد.
آنها باید اطمینان حاصل کنند که همه افراد زیر دستشان به خوبی با هم کار می کنند و به طور مداوم تولید می کنند.
رئیس بازاریابی همچنین از نزدیک با سایر اعضای تیم همکاری می کند تا به آنها کمک کند تا رقبای تجاری را ارزیابی کنند، ایده هایی ارائه دهند، حاشیه فروش را افزایش دهند و موارد دیگر:
- استراتژی های بازاریابی طوفان فکری برای محصولات و کمپین های فردی
- تنظیم و مدیریت بودجه بازاریابی شرکت
- انجام و نظارت بر تحقیقات بازار
- بررسی (یا توسعه) فرصت ها
- ملاقات با اعضای تیم، مشتریان، فروشندگان و غیره
- قرار دادن رویدادهایی مانند کنفرانس ها یا وبینارها
- تجزیه و تحلیل شاخص های کلیدی عملکرد (KPI) و اجرای استراتژی ها بر این اساس
روال روزانه رئیس بازاریابی چگونه است؟
بنابراین یک رئیس بازاریابی هر روز چه می کند؟ جزئیات ممکن است از یک فرد یا شرکت به شخص دیگر به شدت متفاوت باشد، اما در اینجا خلاصه ای کوتاه از آنچه معمول است آورده شده است.
آنها با ایمیل شروع می کنند
بسیاری از مدیران بازاریابی میانگین روز خود را با چک کردن ایمیل شروع می کنند، زیرا به طور کلی بهترین راه برای تعیین آنچه باید انجام شود و ارزیابی فوریت هر کار است.
اگر هر چیزی حیاتی باشد، فوراً اقدام خواهند کرد و یک چارچوب زمانی برای رسیدگی به هر چیز دیگر تعیین خواهند کرد.
ارتباط برقرار می کنند
در مرحله بعد، رئیس بازاریابی اغلب برای دریافت بهروزرسانیهای پیشرفت از افراد مسئول مشاغل مختلف تماس میگیرد.
اگر آنها نیاز به تماس با فروشندگان، شرکا یا سایر اعضای تیم داشته باشند، این کار را نیز انجام می دهند.
آنها از طریق علامت گذاری می گذرند
آنها باید روز به روز پروژه های مختلفی را امضا کنند.
در روز دوشنبه، ممکن است یک دور از محتوا از بخش کپی باشد، اما در روز جمعه، ممکن است مدرکی فوری باشد که قبل از حرکت به جلو، به تأیید شخصی آنها نیاز دارد.
به جلسات می روند
جلسات بخش بزرگی از متوسط روز کاری معمولی مدیران بازاریابی هستند.
آنها ممکن است با تامین کنندگان، خریداران، روسای بخش و همکاران ملاقات کنند.
آنها همچنین با بقیه اعضای تیم خود ارتباط برقرار می کنند تا اطمینان حاصل کنند که همه چیز همانطور که باید اتفاق می افتد.
مانند بسیاری از مشاغلی که با مسئولیت های زیادی همراه هستند، این موقعیت اغلب به فرد نیاز دارد که ساعت های طولانی یا غیرقابل پیش بینی کار کند.
با این حال، مدیران بازاریابی نیز از تنوع زیادی در کار خود لذت می برند که باعث می شود شغل هیجان انگیز باقی بماند.
درآمد یک مدیر بازاریابی چقدر است؟
رئیس بازاریابی معمولاً شغلی پردرآمد با درآمد شش رقمی است.
طبق گفته Glassdoor، متوسط حقوق یک مدیر بازاریابی که در ایالات متحده کار می کند، کمتر از 128000 دلار در سال است. البته بسیاری از موقعیت ها بیشتر یا کمتر از آن پرداخت می کنند.
رقابت برای یک مدیر بازاریابی چقدر سخت است؟
اگرچه رقابت طبیعتاً سال به سال (و منطقه به منطقه) متفاوت خواهد بود، اما قطعاً شرکت هایی وجود دارند که در حال حاضر باید این موقعیت را پر کنند.
تنها در ایالات متحده به طور میانگین حدود 92557 شغل باز وجود دارد.
چگونه رئیس بازاریابی شویم
یک رئیس بازاریابی در وهله اول برای دستیابی به موقعیت خود چه می کند؟ آنها با ایجاد درک درستی از مسیر شغلی بازاریابی معمولی شروع می کنند. از پایین به بالا، سطوح اصلی و عناوین شغلی مرتبط عبارتند از:
- هماهنگ کننده بازاریابی
- مدیر بازاریابی
- مدیر بازاریابی
- معاون بازاریابی
- افسر ارشد بازاریابی
و هنگامی که آنها تازه شروع به کار می کنند، اغلب این مراحل ضروری را دنبال می کنند:
مدرک بازاریابی بگیرید
اگر در مورد ایجاد یک حرفه بازاریابی موفق جدی هستید، داشتن مدرک برای ورود به این صنعت ضروری است.
مدرک بازاریابی برای کسی که میداند میخواهد در این زمینه کار کند، انتخاب واضحی خواهد بود.
با این حال، بسیاری از مدیران بازاریابی در زمینه های مرتبط مانند تجارت، تبلیغات یا ارتباطات مدرک دارند بجای.
مدرک کارشناسی ارشد مدیریت بازرگانی (یا مشابه) برای کسی که سمت مدیر را دنبال می کند ایده آل است.
شروع به ساختن تجربه کنید
آموزش مناسب مکانی عالی برای شروع برای یک رئیس بالقوه بازاریابی است، اما به تجربه نیز نیاز دارید.
اگر می توانید آن را تغییر دهید، گذراندن دوره کارآموزی بازاریابی در حین تحصیل ایده آل است.
اما شما همچنین میتوانید به روشی که بسیاری انجام میدهند وارد میدان شوید: با پذیرش یک موقعیت ابتدایی و پیشرفت در مسیر خود.
مهارت خود را بسازید و نشان دهید
هنگامی که پای خود را در یک شرکت باز کردید، به دنبال فرصت هایی باشید تا به مسئولین نشان دهید که توانایی انجام چه کارهایی را دارید.
برای هماهنگی رویدادها و انجام سایر وظایف مربوط به کارهایی که ممکن است یک رئیس بازاریابی انجام دهد، داوطلب شوید. رهبر و حلال مشکل باشید.
شما همچنین می خواهید مهارت های خود را توسعه دهید و آنها را به روز نگه دارید. بله، این به معنای مهارت های حرفه ای است، اما در مورد مهارت های نرم مهم مانند ارتباطات و مدیریت زمان نیز صدق می کند.
ابتدا برای مدیر بازاریابی شلیک کنید
موقعیت مدیر بازاریابی با رئیس بازاریابی متفاوت است. این یک شغل سطح پایین تر است.
با این حال، از شما انتظار میرود که تواناییهای مشابهی را نشان دهید، بنابراین زمانی که از نردبان بالا میروید و به سمت رأس بازاریابی میروید، میتوانید به دنبال آن باشید.
در برخی موارد، از شما انتظار می رود که به طور رسمی برای یک موقعیت مدیر بازاریابی باز در شرکت خود درخواست دهید. با این حال، ممکن است به افراد با عملکرد بالا مستقیماً توسط روسای خود این موقعیت پیشنهاد شود.
آماده شدن برای مرحله بعدی را شروع کنید
هنگامی که یک مدیر بازاریابی هستید، خواهید دید که چندین فرصت جدید برای اثبات توانایی های خود، ایجاد مجموعه مهارت های خود و تبدیل شدن به خود برای شرکتتان ضروری خواهید داشت. از همه آنها بهره ببرید.
شما همچنین می خواهید برای مرحله بعدی آماده سازی کنید: برای نقش رئیس بازاریابی اقدام کنید.
زمانی که مدتی در بازاریابی بوده اید. گواهینامه های مربوطه را دنبال کنید که می تواند ارزش شما را به عنوان یک رئیس بالقوه بازاریابی افزایش دهد.
رزومه خود را به روز نگه دارید (و قبل از درخواست برای موقعیت واقعی یک بار دیگر آن را به روز کنید).
یک رئیس بخش بازاریابی با چه چالش هایی روبروست؟
هر عنوان شغلی با مشکلات احتمالی خود همراه است و رئیس بازاریابی نیز از این قاعده مستثنی نیست.
بنابراین وقتی با شکست مواجه میشوند چه میکنند و چه چالشهایی رایجتر هستند؟ در اینجا چند نمونه وجود دارد که باید به عنوان یک رئیس جدید بازاریابی از آنها آگاه باشید.
ساختن یک تیم خوب
حتی بهترین مدیر بازاریابی فقط به اندازه تیمی که زیر نظر آنها کار می کند خوب است و ساختن یک مدیر خوب می تواند ماه ها طول بکشد.
با این حال، رویکردی که به محدوده کارآمد استعدادها بستگی دارد (به جای اینکه صرفاً منتظر حضور استعدادها باشید) اغلب موفق است.
مدیریت منابع
کنار هم قرار دادن استراتژی های بازاریابی باورنکردنی با بودجه محدود آسان نیست، اما کاری است که هر مدیر بازاریابی باید انجام دهد.
با اولویتبندی دقیق نیازمندیها و جستجوی راههای هوشمندانه برای افزایش بیشتر بودجه، با این موضوع مقابله کنید.
به عنوان مثال، می توانید به جای اینکه همیشه در خانه استخدام کنید، به فریلنسرها برون سپاری کنید.
ارائه نتایج سریع
وقتی یک مدیر بازاریابی کاملاً جدید است، فشار وارد میشود تا در سریعترین زمان ممکن تأثیری بزرگ ایجاد کند.
با این حال، در حالی که بسیاری از مدیران بازاریابی می توانند در ابتدا این کار را انجام دهند، حفظ این پیشرفت در طول زمان می تواند دشوار باشد.
با تمرکز بر تلاشهایی که نتایج بلندمدت (مانند SEO) را به همراه تلاشهایی که پیروزیهای سریع و چشمگیر به ارمغان میآورند، از این دام اجتناب کنید.
بسته شدن
رسیدن به سمت یک مدیر بازاریابی زمان بر است، به خصوص اگر در این زمینه تازه کار هستید.
با این حال، تعیین اهداف روشن و پرورش یک برنامه واقع بینانه و مختصر برای رسیدن به آنها، شما را به جایی که می خواهید می رساند.
چه به تازگی مدیر بازاریابی شده اید و چه امیدوارید که به زودی به این سمت برسید، زمانی که می خواهید از بازی جلوتر بمانید برای The Beat ثبت نام کنید امروز!