
بروزرسانی: 25 خرداد 1404
شبکه تحویل محتوا چیست و چرا اهمیت دارد؟
همه ما آنقدر با محتوای وب درگیر هستیم که اغلب نسبت به آن نابینا می شویم. فراموش کردن بسیاری از فناوری هایی که همه چیز را در پشت صحنه اجرا می کند، آسان است.
با این حال، اگر می خواهید محتوای دیجیتالی ایجاد کنید و از آن به نفع خود استفاده کنید، برخی دانش فنی می تواند به شما در ایجاد برنامه های بهتر و ارائه تجربه کاربری بهتر کمک کند.
موضوعات زیادی برای پوشش دادن وجود دارد، اما امروزه، می توانید در مورد سیستم شبکه ای که به طور خاص برای تحویل محتوا طراحی شده است و اینکه چگونه تجربه کاربر نهایی را بهبود می بخشد، آشنا شوید.
شبکه تحویل محتوا (CDN) چیست و چگونه کار می کند؟
CDN گروهی از سرورها را تشکیل می دهد که به طور خاص برای ذخیره و ارائه محتوا در سراسر اینترنت طراحی شده اند. چنین سرورهایی با کار بر روی لبه شبکه، داده های محتوا را به کاربران نهایی نزدیک می کنند و به بارگذاری سریعتر محتوای وب کمک می کنند. آنها با HTML، جاوا اسکریپت، شیوه نامه ها، تصاویر و ویدئوها کار می کنند.
شایان ذکر است که CDN ها از توزیع جغرافیایی استفاده می کنند، به این معنی که سرورهای مختلف از نظر فیزیکی به یکدیگر نزدیک نیستند. این توزیع به کاهش تاخیر و سرعت بخشیدن به پاسخ های شبکه برای کاربران نهایی در سراسر جهان کمک می کند.
در حالی که بسیاری از معماری ها و طرح ها امکان پذیر است، اکثر CDN ها از Point of Presence (PoP) برای همگام سازی سرورهای توزیع شده خود استفاده می کنند. این طرح که در مراکز داده منطقه ای اعمال می شود، اغلب مقرون به صرفه ترین راه حل را ارائه می دهد.
نکته جالب دیگر این است که CDN ها جایگزین وب سرورهای سنتی نمی شوند. در عوض، آنها با بارگذاری مقدار زیادی از بار پردازش خام، از سرورهای وب پشتیبانی می کنند. در نهایت، وب سرور همچنان نقشی اساسی در ارائه محتوا به کاربران نهایی دارد.
CDN چگونه کار می کند؟
اگر از نظر فنی بیشتر صحبت کنیم، CDN ها محتوای کش را در لبه شبکه ذخیره می کنند. این کار با کاهش بارهای ذخیره سازی و پردازش روی سرورهای وب، عملکرد سایت را بهبود می بخشد. همچنین به سرورهای وب اجازه می دهد تا محتوای بیشتری را در هر ثانیه توزیع کنند، زیرا آنها توسط منابع سرور خام در CDN تقویت می شوند.
مزایای کلیدی استفاده از شبکه تحویل محتوا
اکنون که ایده ای تقریبی از نحوه عملکرد CDN دارید، به طور خاص چگونه کمک می کند؟ هنگام سرمایه گذاری در CDN برای محتوای وب خود چه چیزی می توانید انتظار داشته باشید؟
زمان بارگذاری سریعتر
شاید مهم تر از همه، CDN ها زمان بارگذاری را بهبود می بخشند. این مزیت کلی پشت ذخیره محتوا است. این شبیه به این است که چگونه دستگاه شخصی شما می تواند محتوای وب سایت را در حافظه پنهان ذخیره کند تا دفعه بعد سایت را سریعتر بارگیری کند.
تقسیم بار فشار روی سرور وب را کاهش می دهد، بنابراین به راحتی با درخواست های متعدد گرفتار نمی شود.
کاهش پهنای باند
همانطور که یک CDN می تواند زمان بارگذاری را کاهش دهد، همچنین می تواند مصرف پهنای باند را کاهش دهد. از آنجایی که محتوای کمتری باید مستقیماً از وب سرور ارائه شود، سرور از پهنای باند زیادی استفاده نخواهد کرد. در حالی که این می تواند به زمان کار و ثبات کمک کند، اما می تواند هزینه ها را نیز کاهش دهد. اگر یک وب سرور به طور مداوم از پهنای باند کمتری استفاده می کند، ممکن است بتوانید برای سطح سرویس پایین تری هزینه کنید.
افزایش در دسترس بودن محتوا
از آنجایی که CDN به شما امکان می دهد محتوا را در سراسر شبکه پخش کنید، می توانید انواع بیشتری از محتوا را بدون اینکه سرور وب خود را تحت تأثیر قرار دهید میزبانی کنید. علاوه بر این، ظرفیت سرور بهتری برای میزبانی طیف وسیع تری از محتوا دارید. علاوه بر این، محتوا بیشتر به صورت منطقه ای در دسترس است زیرا CDN داده ها را در مراکز منطقه ای توزیع می کند.
افزونگی محتوا
در دسترس بودن محتوا به خوبی با افزونگی جفت می شود و می توان آن را در چندین سرور CDN ذخیره کرد. در صورتی که یکی از سرورها از کار بیفتد یا با مشکل مواجه شود، سایر سرورها می توانند این مشکل را برطرف کنند.
امنیت وب سایت
در نهایت، CDN ها امنیت وب سایت را از طریق تمرکززدایی بهبود می بخشند. حمله به هر قطعه ای از محتوای شما سخت تر است زیرا همه آن ها در یک مکان ذخیره نمی شوند.
قابل توجه تر، استفاده از CDN به طور چشمگیری خطر حملات DDoS را با گسترش درخواست های دانلود در سراسر CDN کاهش می دهد. ظرفیت آن بسیار بیشتر از یک وب سرور معمولی است که حملات DDoS استاندارد CDN را خراب نمی کند.
موارد استفاده رایج برای شبکه های تحویل محتوا
درک عملکردهای ضروری و مزایای اولیه CDN به شما کمک می کند تا تصویری را ترسیم کنید، اما هنوز چیزهای بیشتری برای پوشش دادن وجود دارد. استفاده از CDN در دنیای واقعی چگونه است؟
مثال ها و برنامه های بی شماری وجود دارد، اما برای درک بهتر نحوه استفاده از CDN، می توانید به چند سناریو خاص نگاه کنید.
پخش جریانی، توزیع نرم افزار، تجارت الکترونیک و استفاده های پرترافیک همگی از استقرار CDN سود می برند.
استریم و ویدیو
محتوای ویدیویی اغلب از CDN ها بیشترین سود را می برد. ویدئو به راحتی بیشترین فضای ذخیره سازی و پهنای باند را در برنامه های تحت وب مصرف می کند. همانطور که CDN شما مجموع ظرفیت های ذخیره سازی و تحویل شما را گسترش می دهد، توانایی شما برای پشتیبانی از پخش ویدئو و ویدئو را افزایش می دهد.
تجارت الکترونیک
تجارت الکترونیک می تواند نرخ تبدیل را با CDN بهبود بخشد. CDN پاسخگویی را بهبود می بخشد، که تعداد چرخ دستی های رها شده را کاهش می دهد. زمانی که چرخ دستی های کمتری رها می شوند، نرخ تبدیل و کل نتیجه بهبود می یابد.
این بدان معناست که چگونه CDN ها می توانند استراتژی بازاریابی محتوای شما را با ارائه بهتر محتوا تقویت کنند.
توزیع نرم افزار و بازی
توزیع نرم افزار و بازی اغلب به دانلودهای سنگین و ارتباطات دیجیتالی شدید نیاز دارد. CDN ها بیشتر این ارتباطات را در سراسر شبکه های خود توزیع می کنند، روند را تثبیت می کنند و امکان افزایش جاه طلبی را در نرم افزارها و ارائه های بازی فراهم می کنند.
ترافیک سنگین
وب سایت های شرکت های بزرگ ترافیک زیادی را مشاهده می کنند. به عنوان مثال به آمازون فکر کنید. وب سرورهای آمازون در هر ثانیه چند درخواست دریافت می کنند؟ آمازون این اطلاعات را منتشر نمی کند، اما برخی گمان می کنند که این تعداد صدها میلیون باشد.
به راحتی می توان دید که چگونه یک شبکه محتوای توزیع شده می تواند به مدیریت این همه درخواست کمک کند.
رویدادهای دیجیتال همچنین می توانند ترافیک سنگینی را به همراه داشته باشند. اطلاعیه های اصلی، فروش بلیط برای رویدادها، و منابع مشابه از ترافیک و درخواست های گسترده به خوبی در این دسته قرار می گیرند.
مانند هر برنامه دیگری، CDN ها بار را مدیریت می کنند تا همه چیز را پایدارتر، قابل اعتمادتر و سریع تر کنند.
تفاوت CDN ها با DNS و میزبانی سنتی
CDN ها معمولاً از مسیریابی درخواست پویا استفاده می کنند. این بدان معناست که آدرس ها دائماً تغییر می کنند و CDN نیازی به دانستن مکان های فیزیکی همه کاربران درگیر ندارد. این عمدتا به این دلیل است که CDN در لبه قرار دارد اما تحویل به کاربران را نهایی نمی کند. که تا حد زیادی بر روی DNS بارگذاری می شود.
مبانی DNS
DNS از یک دایرکتوری توزیع شده از آدرس ها استفاده می کند. اساساً، DNS یک نام برای هر IP استاتیک در لیست خود ایجاد می کند که به آن اجازه می دهد مستقیماً سرورهای وب و کاربران نهایی را به هم متصل کند.
در مقایسه، یک CDN فقط باید مرتبط ترین سرور CDN را به یک مرکز توزیع داده منطقه ای متصل کند. این به تعداد زیادی آدرس یا مکانیزم اتصال مستقیم نیاز ندارد.
ادغام این دو
وقتی این دو را ادغام می کنید بیشترین سود را می برید. DNS درخواست های داده خاص کاربر و ارتباط مستقیم بین کاربران و سرورهای وب را مدیریت می کند. CDN ها تا جایی که می توانند از طریق مسیریابی درخواست پویا، انتقال اطلاعات را تخلیه می کنند.
این بهترین هر دو جهان را فراهم می کند و کاربران در نهایت هر آنچه را که می خواهند از طریق یک سیستم یکپارچه سریع تر، ایمن تر و مطمئن تر دریافت می کنند.
انتخاب CDN مناسب برای وب سایت یا برنامه شما
با همه این موارد، چگونه CDN مناسب را انتخاب می کنید؟ به دنبال چه چیزی باید باشید؟ آیا رهبران صنعت وجود دارند که نقطه شروع خوبی را ایجاد کنند؟ این پاسخ ها و موارد دیگر را در این بخش خواهید یافت.
امکانات
هنگام خرید گزینه های CDN، ویژگی ها نقطه شروع طبیعی را تشکیل می دهند. ویژگی های برتر شما شامل سرعت، امنیت و مقیاس پذیری است. اگر CDN شما نتواند نیازها و انتظارات شما را با هر سه مورد مطابقت دهد، کاندیدای مناسبی نیست.
هنگامی که موارد ضروری برآورده شد، می توانید ویژگی های اضافی را که ممکن است مناسب موارد استفاده خاصی باشد که در ذهن دارید مقایسه کنید.
محبوبیت
حتی وقتی ویژگی ها را با هم مقایسه می کنید، تعداد زیادی کاندیدای CDN قابل دوام پیدا خواهید کرد. در اینجا برخی از محبوب ترین ها آورده شده است:
- Cloudflare
- آکامای
- CloudFront
وقتی اینها را مقایسه می کنید، می توانید سطوح مختلف دسترسی جهانی، قیمت های متفاوت، راه حل های مقیاس پذیری متنوع و ظرفیت های متمایز را در هر ردیف خدمات ببینید. گفته می شود، اینها رهبران جهانی در هر یک از این دسته ها هستند.
بهترین شیوه ها
بهترین روش ها برای پیاده سازی و پیکربندی CDN شما وجود دارد، اما چند مورد به شما در شروع کار کمک می کنند.
ابتدا روی ذخیره محتوای ثابت تمرکز کنید. اینجاست که بیشترین سود را از CDN خود می برید.
در عین حال، از ذخیره محتوای خاص کاربر خودداری کنید. ذخیره آن در CDN اغلب ناکارآمد بودن منابع را نشان می دهد.
در نهایت، می توانید کش را با تنظیم انقضا برای هر محتوای حساس به زمان، بهینه کنید.
بسته شدن
CDN ها می توانند به شما کمک کنند تا کنترل و بهره وری بهتری بر محتوای وب و میزبانی کسب کنید، اما همچنان در وهله اول به محتوا نیاز دارید. برای آن، WriterAccess می تواند کمک کند.
می توانید یک دوره آزمایشی رایگان 14 روزه را امتحان کنید تا احساس کنید WriterAccess چگونه می تواند به شما در مقیاس بندی و بهبود تولید محتوایتان کمک کند.