وی یادآور شد که از زمان تاسیس مجمع همکاری چین و آفریقا، شرکت های چینی بیش از ۱۰ هزار کیلومتر راه آهن، تا ۱۰۰ هزار کیلومتر جاده، نزدیک به یک هزار پل و تقریبا یکصد بندر در آفریقا احداث کرده و بیمارستان و مدارس بسیاری ساخته اند.
این بررسی، نتیجه یافته های مبتنی بر پاسخ های از بیش از یک هزار سیاستگذار در ۲۵ کشور آفریقایی بود که رقابت سخت بین اتحادیه اروپا و چین در آفریقا را رسد می کردند.
طبق این بررسی، چین در اجرای طرح هایی چون جاده ها، سدها، راه آهن و پل ها کشورهای اروپایی را پشت سر می گذارد، در حالی که اروپا بر پروژه های انتزاعی مانند مبادلات قدرت نرم، استانداردهایی با کیفیت بالا و مقوله تغییرات آب و هوایی تسلط دارد.
در این میان، وانگ ونبین سخنگوی وزارت امور خارجه چین در مورد این تحقیق اظهارنظری داشت و اعلام کرد که زیرساخت ها یکی از گلوگاه های توسعه آفریقاست.
محققان تاکید کردند که شرکت های دولتی چین، کشورهای آفریقایی را با خدماتی چون احداث جاده ها، خطوط ریلی، پل ها، بنادر، سدها و آسمان خراش ها تغییر داده اند.
این مقام چینی گفت که برخی همکاری چین و آفریقا را مورد تحقیر قرار می دهند و کیفیت زیرساخت ها را ناچیر می شمرند. اما اینکه چه چیزی به عنوان زیرساخت باکیفیت به حساب آید و چه کسی واقعا متعهد به رفاه مردم آفریقا باشد، مساله ای که مردم آفریقا بهتر از هر کس دیگری از آن مطلع هستند.
سخنگوی وزارت امور خارجه چین گفت که پکن همواره آفریقا را قاره ای با پتانسیل بالا برای همکاری بین المللی در نظر می گیرد. همه کشورها باید به حق حاکمیت آفریقا احترام گذارند و به صدای این قاره گوش فرا دهند.