آنچه بازاریابان باید درباره پیشرفت های OpenAI در جستجو بدانند
انتشار: خرداد 04، 1403
بروزرسانی: 31 خرداد 1404

آنچه بازاریابان باید درباره پیشرفت های OpenAI در جستجو بدانند


در چند هفته گذشته، همه در زمینه بازاریابی درباره امکان راه اندازی OpenAI رقیبی برای جستجوی گوگل سر و صدا داشتند. شایعات منتشر شده است.

"آیا این پایان موتور جستجوی گوگل است؟" "آیا سئو همچنان اهمیت دارد؟" "آیا OpenAI حتی شانسی دارد؟" اینها تنها تعدادی از سوالاتی بود که در این میان مطرح شد.

خب، این اعلامیه بزرگ اتفاق نیفتاد (حداقل نه به آن خاص)، اما به این معنی نیست که پیشرفت های جستجوی OpenAI ثابت مانده است.

یک کارمند سابق گوگل به عنوان جدیدترین معاون OpenAI

OpenAI اخیراً Shivakumar Venkataraman را به عنوان معاون جدید خود استخدام کرده است. می دانم که ممکن است از خود بپرسید: "این مرد در دنیا کیست، یاسمین؟" خوب، او با صحنه فناوری غریبه نیست - او یکی از بزرگان سابق گوگل است.

در گوگل، او بخش های مختلفی از جمله تبلیغات جستجو، آزمایشگاه های گوگل و حتی بخش بلاک چین را رهبری می کرد. ونکاتارامن دارای مدرک در رشته علوم کامپیوتر است و قبل از گوگل در آزمایشگاه های Hewlett-Packard و IBM کار کرده است.

بنابراین، به جرات می توان گفت که او را از سر کلاه انتخاب نکردند. با تخصص خود، او آماده است تا یک تغییر دهنده واقعی بازی برای OpenAI باشد، به خصوص اگر آنها برای نسخه خودشان از «جستجوی Google» هدف قرار بگیرند.

آیا سرمایه گذاران آلفابت باید نگران باشند؟

حتی اگر OpenAI فردا یک موتور جستجوی جدید راه اندازی کند، گوگل آنقدر تثبیت شده است که خلع آن از تاج و تخت چالش سختی خواهد بود.

گوگل بیش از 90 درصد از سهم بازار موتورهای جستجو را در اختیار دارد، در حالی که نزدیک ترین رقیب بعدی آن - بینگ، برکت قلبش - تنها 3.64٪ سهم دارد.

اما آیا OpenAI «گوگل» خود را خواهد داشت یا این یک داستان بلند است؟

این ضربه زننده است: به نظر نمی رسد ایجاد یک موتور جستجوی جدید در لیست کارهای سام آلتمن (مدیر عامل OpenAI) باشد..

در مصاحبه اخیر، آلتمن اشاره کرد که تصور OpenAI ایجاد یک کلون گوگل "پیشرفت های OpenAI را درک می کند."

او می گوید که برای کمک به مردم برای یافتن اطلاعات به روش های کاملاً جدید هیجان زده تر است. آلتمن فکر نمی کند دنیا به گوگل دیگری نیاز دارد، اما یک کلاینت چت مانند ChatGPT را با یک موتور جستجو ادغام می کند؟ او گفت که اکنون "سردتر" است.

آلتمن همچنین نارضایتی خود را از مدل های پشتیبانی شده از تبلیغات مانند فیس بوک و گوگل، که در آن تبلیغ کنندگان می توانند بر نتایج جستجو تأثیر بگذارند، ابراز کرد. او گفت که با ChatGPT، می داند که محصولی نیست که فروخته می شود.

اما آیا ما هر بار که از دستگاه استفاده می کنیم آموزش نمی دهیم؟ آیا این ما را نیز به نوعی محصول تبدیل نمی کند؟ فقط خوراکی برای فکر کردن

آنچه واضح است این است که OpenAI قصد ندارد از داده های کاربران از طریق تبلیغات هدفمند کسب درآمد کند، که آلتمن معتقد است از نظر مالی پایدار است. آیا تو؟

بنابراین، برنامه های "سردتر" OpenAI چیست؟

داده های زمان واقعی

معاملات اخیر با ناشرانی مانند Dotdash Meredith، Le Monde، و Prisa Media نشان دهنده تمرکز بر ارائه دسترسی کاربران ChatGPT به محتوای اخبار بلادرنگ و پیوندها به منابع اصلی است.

ادغام داده های بلادرنگ در ChatGPT در واقع بسیار جالب است. اما شبیه پیوندهای آبی رنگی نیست که گوگل در SERP در دسترس قرار می دهد. بیشتر شبیه یک مکالمه مستدل خواهد بود.

ChatGPT اکنون "omini" است

OpenAI به تازگی ChatGPT-4o را معرفی کرده است ("o" مخفف "omni" است)، پاسخ های سریع تر، مکالمات صوتی، و امکان آپلود تصاویر و اسناد برای خلاصه سازی، سازمان دهی یا پرسیدن سوال در مورد آنها را نوید می دهد.

اینها وعده هایی است که مدتی است درباره آن صحبت می کنند. ChatGPT-4o در MacOS دسکتاپ موجود است و دارای رابط کاربر پسندتری است.

یکی دیگر از ویژگی های جالبی که آن ها ارائه کرده اند «حافظه» نام دارد، اما در حال حاضر تنها برای برخی از کاربران در دسترس است که آن ها در حال آزمایش آن هستند.

اساساً به شما امکان می دهد از ChatGPT بخواهید جزئیات خاصی را به خاطر بسپارد و سپس از آن اطلاعات برای تنظیم پاسخ ها در آینده استفاده کند. در اینجا نمونه ای است که آنها در صفحه خود به اشتراک گذاشته اند:

شما اشاره می کنید که یک کودک نوپا دارید و او عاشق چتر دریایی است. وقتی از ChatGPT می خواهید برای ساخت کارت تولدش کمک کند، نشان می دهد که چتر دریایی کلاه مهمانی بر سر دارد.»

من شما را نمی دانم، اما برای من کمی ناراحت کننده است. احساس می کنم که من خیلی زیاد با یک غریبه حرف می زنم.

کاربران رایگان GPT-4o محدودیت پیامی خواهند داشت که پس از چند ساعت بازنشانی می شود، اما حداقل یک گزینه رایگان وجود دارد که مراحل Gemini Google را دنبال می کند.

گزارش وضعیت بازاریابی 2024

و صحبت از محدودیت ها، پیامی که با ضربه زدن به آن دریافت می کنید دقیقاً مرا مجبور به ارتقاء به نسخه پلاس نمی کند. مثل این است که «شما به محدودیت GPT-4o خود رسیده اید. پاسخ ها از GPT-3.5 استفاده می کنند تا زمانی که حد شما بعد از ساعت 4:09 بعد از ظهر بازنشانی شود. خوب، در حال حاضر، این برای من خوب است، مگر اینکه آنها به طور جدی امتیازات Omni را افزایش دهند تا آن را غیرقابل مقاومت کند.

چه چیز دیگری قرار است بیاید؟

در آینده برنامه ریزی می کنند امکان صحبت با ChatGPT را از طریق مکالمات ویدیویی بلادرنگ و حتی پیش بینی احساسات کاربران فراهم می کند بر اساس آنچه که پلتفرم می شنود و می بیند.

همانطور که در مقاله قبلی خود در ChatGPT اشاره کردم، نمی توانم رابطه بین تئودور و سامانتا را در فیلم "Her" به یاد بیاورم. در این مرحله، حتی آنقدرها هم عجیب به نظر نمی رسد - من کاملاً می توانم افرادی را که می شناسم ببینم عاشق ChatGPT شده اند. شوخی کردم حدس می زنم.

خب، ظاهراً من تنها کسی نیستم که در مورد فیلم فکر می کنم، همان طور که سم آلتمن به وضوح به آن اشاره می کند: «تعداد چیزهایی که فکر می کنم «او» درست بوده است، (در آن زمان) واضح نبود. زمانی (...) که به طور باورنکردنی پیشگویی بود،» او یک بار گفت.

آیا این پایان کار موتورهای جستجو است؟

قرص سرماخوردگی بخور! به احتمال زیاد پایان موتورهای جستجو اتفاق نمی افتد به زودی (یا همیشه).

مطمئناً، هوش مصنوعی شگفت انگیز است، اما بیایید واقعی باشیم - هنوز تقاضای زیادی برای محتوای خوب قدیمی تولید شده توسط انسان، یا حداقل ترکیبی از هوش مصنوعی و ورودی انسان وجود دارد.

در مورد آن فکر کنید: هنگامی که شما به دنبال چیزی هستید، اغلب به لمس ظریف، خلاقانه و گاهی اوقات عجیب و غریب نیاز دارید که فقط انسان می تواند ارائه دهد. هوش مصنوعی می تواند حقایق را به شما بدهد، اما همیشه نمی تواند آن لمس شخصی یا بینش عمیق را به شما بدهد.

بعلاوه، کاربران نشان می دهند که هنوز آماده پرش از موتورهای جستجوی سنتی نیستند. یک مثال عالی، انصراف مردم از ویژگی های هوش مصنوعی مولد در گوگل است.

با وجود همه تبلیغات پیرامون هوش مصنوعی، بسیاری از کاربران همچنان قابلیت اطمینان و آشنایی با نتایج جستجوی استاندارد را ترجیح می دهند. آنها به تعادل قضاوت ویراستاری انسانی و کارایی الگوریتمی که موتورهای جستجوی سنتی ارائه می دهند اعتماد دارند.

بنابراین، در حالی که هوش مصنوعی یک ابزار قدرتمند و یک مکمل عالی است، قرار نیست جایگزین موتورهای جستجو شود. در عوض، به احتمال زیاد در کنار آنها کار خواهد کرد و تجربه جستجوی ما را بدون اینکه کاملاً تحت کنترل درآید، افزایش می دهد.

در مورد رویکرد OpenAI به مسائل ایمنی چطور؟

خوب، به نظر می رسد که خیلی خوب پیش نمی رود. یان لیک، محقق ایمنی که تیم Superalignment را رهبری می کرد، پس از ابراز نگرانی در مورد رویکرد OpenAI به AGI (هوش عمومی مصنوعی) استعفا داد.

یکی از رهبران او، ایلیا سوتسکور، ساعاتی قبل از آن جا را ترک کرده بود، اما کمی خوشبین تر به نظر می رسید و می گفت: «مسیر این شرکت معجزه آسا نبوده است، و من مطمئن هستم که OpenAI AGI خواهد ساخت که هم ایمن و هم مفید است. ”

در صفحه تیم Superalignment خطرات هوش مصنوعی از جمله انقراض انسان در صورت عدم نظارت و کنترل هوش مصنوعی ذکر شده است. آیا ما در یک فیلم علمی تخیلی هستیم یا چه؟ واقعیت این است که این گروه مهم به نظر می رسد و در حال فروپاشی است.

لیک همچنین در توئیتی درباره خطر هوش مصنوعی گفت: «ساخت ماشین های هوشمندتر از انسان، یک تلاش ذاتی خطرناک است. OpenAI مسئولیت بزرگی را از طرف تمام بشریت بر عهده دارد.

او نسبت به موضع OpenAI در مورد تحقیقات خود ابراز نارضایتی کرد و گفت: "در چند ماه گذشته، تیم من برخلاف باد حرکت کرده است." او وارد جزئیات نشد اما به نظر می رسید که تیمش در دریایی پر از موجودات وحشتناک سرگردان شده اند.

سام آلتمن توئیت لیک را تایید کرد و موافقت کرد، "(...) او درست می گوید، ما کارهای بیشتری برای انجام دادن داریم (...). این قطعاً چیزی است که باید مراقب آن باشیم.

بنابراین، برای جمع بندی موارد: آنچه بازاریابان (و هر حرفه ای دیگر در دنیای دیجیتال) باید بدانند

اول از همه، نگران نباشید که یک موتور جستجوی جدید به زودی گوگل را از قدرت خارج کند. تسلط گوگل در بازار جستجو با بیش از 90 درصد سهم بازار است.

با این حال، مراقب حرکات OpenAI باشید، به خصوص با استخدام شیواکومار ونکاتارامن کهنه کار گوگل.

در حالی که ادغام هوش مصنوعی و جستجو واقعاً هیجان انگیز است - برای مثال، ادغام داده های بلادرنگ را در نظر بگیرید - برای موتورهای جستجوی سنتی پایانی ندارد.

هنوز تقاضای زیادی برای محتوای خوب تولید شده توسط انسان وجود دارد، و اجازه دهید با آن روبرو شویم، هوش مصنوعی به تنهایی نمی تواند خواسته هر کاربر را برآورده کند.

درباره ChatGPT-4o، این نسخه جدید یک تغییر دهنده بازی است. نوید پاسخ های سریع تر، تعاملات صوتی و توانایی مدیریت تصاویر و اسناد را می دهد. این برای کارهایی مانند تجزیه و تحلیل داده ها و جمع آوری اطلاعات بسیار بزرگ است. با نگاهی به آینده، OpenAI برنامه های بلندپروازانه ای دارد.

اما در مورد فیل در اتاق - مسائل ایمنی چطور؟ واضح است که اختلافات داخلی در مورد رویکرد ایمنی هوش مصنوعی وجود دارد. خود سام آلتمن اعتراف می کند که زمینه های زیادی برای پوشش دادن در این زمینه وجود دارد، بنابراین مطمئناً موضوعی است که شایسته توجه ماست.

در اینجا یک خرده خرد وجود دارد: همیشه به شایعات با دوز سالمی از شک و تردید برخورد کنید و قبل از انتشار این خبر حقایق خود را دوباره بررسی کنید.

در حالی که OpenAI ممکن است یک یا دو ترفند در آستین خود داشته باشد، در حال حاضر، بیایید به بهترین کاری که انجام می دهیم پایبند باشیم: برای Google بهینه سازی کنیم و از ابزارهای هوش مصنوعی جدیدی که در راه ما قرار می گیرند استقبال کنیم. و فراموش نکنیم که به پیامدهای اخلاقی گسترده تر این فناوری ها توجه دقیق داشته باشیم.