افزایش نخبگان علوم و فناوری در بدنه حکومت چین؛ «شی» بدنبال چیست؟

براساس داده های اتاق فکر بنیاد بروکینگز  در واشنگتن که در اختیار این روزنامه گذاشته است، مقامات چینی با تخصص فنی ۸۱ کرسی یعنی حدود ۴۰ درصد کل را در کمیته جدید حزب کمونیست این کشور بدست آوردند و این بدنه نخبه درباره سیاست های مهم ملی این کشور تصمیم گیری های لازم را انجام می دهد که در مقایسه با فهرست ۱۸ درصدی کمیته مرکزی پیشین قابل توجه است. 

فهرست مقامات رسمی با پیشینه ای در زمینه علوم و تکنولوژی در کمیته مرکزی چین با ۲۰۵ عضو به آنچه در زمان دوره ۵ ساله نخست رهبر پیشین چین یعنی « جیانگ زمین » که از سال ۱۹۹۲ آغاز شد بازگشته است. در زمان وی افزایش سرعت در تحقیقات و  نوآوری آغاز شد. این روند رو به رشد زمانی اتفاق افتاد که واشنگتن گام هایی هم در زمینه بازداشتن بخش تکنولوژی و هم تقویت نوآوری آمریکا را برداشت. 

بر این اساس کارشناسان هوافضا در ۲۰ کرسی هسته ای را شکل دادند که به ” باشگاه کیهانی ” معروف است و نفوذ آنها نشانگر اهمیتی است که رئیس جمهوری این کشور به نقش صنعت در استراتژی ادغام  نظامی و منبعی از غرور ملی داده است. کارشناسان در علم و تکنولوژی همچنین در بخش دولتی استان های چین ترفیع گرفتند و این موضوع نشانگر این است که دامنه نفوذ آنها در حال گسترش است. تحلیل ابتدایی ماکروپولو نشان داده است که بسیاری کارشناسان سطح استانی با استان هایی که صنایع شان با آنها مطابقت دارد هماهنگ شدند  و این موضوع می تواند موجب بهبود مدیریت صنایع تکنولوژی پیشرفته شود.


منبع: https://www.irna.ir/news/84948061/%D8%A7%D9%81%D8%B2%D8%A7%DB%8C%D8%B4-%D9%86%D8%AE%D8%A8%DA%AF%D8%A7%D9%86-%D8%B9%D9%84%D9%88%D9%85-%D9%88-%D9%81%D9%86%D8%A7%D9%88%D8%B1%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D8%A8%D8%AF%D9%86%D9%87-%D8%AD%DA%A9%D9%88%D9%85%D8%AA-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%B4%DB%8C-%D8%A8%D8%AF%D9%86%D8%A8%D8%A7%D9%84-%DA%86%DB%8C%D8%B3%D8%AA

بسیاری از تکنوکرات های جدید در کمیته مرکزی از ظهور صنایعی آمدند که به اعتقاد پکن اولویت های راهبردی هستند و از جمله می توان به نیمه رساناها، علوم محیط زیست و بیوتکنولوژی اشاره کرد. 

موج جدید انتصاب افراد متخصص در چین یک ماه  پس از آن اتفاق افتاد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی آمریکا  تغییر استراتژیک آمریکا برای حفظ ” سبقت زیاد از چین تا بیشترین حد ممکن ” از چین در تکنولوژی های پایه ای را اعلام کرد.در ماه اکتبر سال جاری میلادی بخش تجارت آمریکا کنترل های صادراتی را برداشت تا از توانایی چین برای ساختن و دسترسی به چیپ های پیشرفته  جلوگیری کند. 

به گزارش روز یکشنبه ایرنا از روزنامه « وال استریت ژورنال » ، « شی جینپینگ » رئیس جمهوری چین به نسل جدید افرادی که در حوزه های فضانوردی، هوش مصنوعی و سایر حوزه های مهم راهبردی تجربه دارند بلندمرتبه ترین جایگاه ها در حزب کمونیست را داده است و این اقدام حکایت از آن دارد که پکن بدنبال تبدیل شدن به ابرقدرت تکنولوژی و علم در رقابت با آمریکاست.

حزب کمونیست چین که به مدت بیش از ۷۳ سال در این کشور در قدرت است با آموزش نخبگان با توجه به دانش فنی، با تکنوکرات ها  دست و پنجه نرم می کند. بدین ترتیب شی جینپینگ به رغم اینکه مقایسه های ایدئولوژیکی با مائو زدونگ که به تخصص گرایی مشکوک است را پیش می کشد، بارها بر باورهایش درباره اهمیت علم و تکنولوژی در تقویت بخش اقتصادی و نظامی چین پافشاری کرده است. چنانچه شی جینینگ در سخنرانی اخیر خود در کنگره حزب کمونیست گفت : « ما باید به تکنولوژی و علم به عنوان نخستین اولویت خود قدرت تولیدی، به استعدادهایمان به عنوان منابع اصلی و اولیه و به نوآوری مان به عنوان رانه رشد اولیه مان توجه کنیم. »