انواع ترکیبات بتن متناسب با نوع عملکرد آن

یک متدولوژی جهت دستیابی به میزان حجم خمیر مورد نیاز، از طریق بررسی اطلاعات فوق و نیز فضای خالی بین اسکلت سنگدانه ها ارائه شده است. موادی که برای تولید بتن مورد استفاده قرار می گیرند به راحتی قابل دسترسی هستند. برای مثال شن و ماسه که از اجزای اصلی تشکیل دهنده بتن هستند در تمام نقاط کشور وجود دارند. علاوه بر آن تهیه مواد اولیه بتن با قیمت مناسب امکان پذیر است.

از ویژگی‌های بتن غلتکی می‌توان به صفر بودن اسلامپ آن اشاره کرد. اساسی‌ترین کاربرد این نوع از بتن، در راهسازی و سدسازی است. بنابراین باید حدالامکان مصالح سنگی در بتن‌ را بیشتر کرد و مقدار دوغاب یا خمیر سیمان مصرفی را کاهش داد.

فناوری نانو در بتن[ویرایش]

خواص بتن سنگین از نظر فیزیکی در همه موارد به استثنای چگالی آن مشابه با بتن معمولی است. طرح مخلوط بتن، روند تعیین نسبت اجزاء بتن است به نحوی که بتن تا حد امکان مقرون به صرفه شود و الزامات مورد نیاز شامل خواص فیزیکی، مکانیکی و دوام را برآورده نماید. روش طرح مخلوط بتن باعث ایجاد یک زبان مشترک برای دست اندر کاران این صنعت خواهد شد. طرح مخلوط به مفهوم فرآیندی است که طی آن ترکیب مناسب اجزای بتن، طبق مشخصات فنی داده شده، تعیین می گردد. سازوکار طرح مخلوط پیچیده است، زیرا با تغییر دادن یک متغیر ممکن است خواص بتن به صورت متضاد تحت تاثیر قرار گیرد.

هر چه نسبت آب به سیمان بیشتر باشد، احتمال وجود حباب‌ها و سقوط سنگدانه‌ها بیشتر است. به همین منظور، مخلوط با نسبت آب به سیمان کم برای ویبره زدن مناسب‌تر است. هر چه مقدار اسلامپ بیشتر باشد، بتن روان‌تر است اما مقاومت کمی دارد.

نظر در “بتن چیست؟ | اجزا، انواع و کاربردها — به زبان ساده”

در صورت استفاده از مواد حباب ساز، به ازای هر یک درص حباب هوای عمدی (مازاد بر هوای ناخواسته)، باید 4 درصد از مقدار نسبت آب به سیمان (تعیین شده از شکل) کاسته شود تا مقاومت فشاری مورد نظر حاصل گردد. در این منحنی ها رده بندی سیمان ها براساس مقاومت اسانارد آنها و همچنین شکل سنگدانه های درشت از نظر تیز گوشه یا گرد گوشه بودن در نظر گرفته شده است. بتن سنگین از ترکیب سنگدانه ها، فولاد، سولفات باریم، چدن و… ساخته می شود.

  • هرچه زمان عمل آوری یا هیدراتاسیون بیشتر باشد، بتن قوی ‌تر می‌شود.
  • با در نظر گرفتن اثر مواد افزودنی هوازا بر خصوصیات بتن در حالت شکل پذیری، لازم است که متغیرهایی را که بر حجم هوای محبوس، پایداری سیستم هوای منفذی در طی…
  • با تغییر ترکیبات سیمان، انواع بتن نیز از مقاومت کم به مقاومت بسیار بالا، سبک به سنگین و سایر گسترش یافتند.
  • کلیه حقوق مادی و معنوی وبسایت شهر نوین عمران و معماری متعلق به آقای اشکان رجبی است می‌باشد و قوانین حاکم بر ما، مبتنی بر قوانین جاری جمهوری اسلامی ایران است.
  • اگر این مقدار سهم در نظر گرفته نشود منحنی سهمی مقدار سهم دانه ها می تواند به صورت زیر تغییر یابد.
انواع ترکیبات بتن متناسب با نوع عملکرد آن

در حالت کلی این نوع از مصالح ساختمانی در مقابل قدرت کششی، مقاومت خاصی ندارد. در ساخت یک سازه مستحکم باید به این نکته توجه کنید که از مواد و مصالح با کیفیت استفاده نمایید. از ویژگی‌های یک بتن با کیفیت می توانیم به مواردی از جمله کرنش کشش زیاد، سازگاری در دمای بالا، استحکام و مقاومت بالا، ماندگاری و پیوستگی و برخی از موارد دیگر اشاره کنیم.

گام نهم، ساخت نمونه آزمایشی و انجام تصحیحات لازم می باشد.

هر چقدر میزان سیمان استفاده شده در واحد حجم بتن‌ بیشتر باشد، میزان انقباض نیز بیشتر است. تر و خشک شدن‌های بعدی آن نیز می‌توانند سبب انقباض یا ورم قالب بتن سپنتا کردن آن شوند. انقباض حرارتی را می‌توان با محدود کردن افزایش درجه حرارت در زمان هیدراته شدن کاهش داد.