تشدید تدابیر امنیتی در میانمار

این افراد در پشت درهای بسته در ژانویه (دی-بهمن) سال جاری میلادی  به اعدام محکوم شده اند.

سوچی از ۱ فوریه (۱۳ بهمن) با اتهاماتی از جمله سرپیچی کردن از محدودیت‌های کرونا و واردات غیرقانونی بیسیم بازداشت شد.

فعالان و گروه‌های امدادی استفاده حکومت نظامی از توپخانه و حملات هوایی در مناطق غیرنظامی را محکوم کرده‌اند. آژانس بشردوستانه سازمان ملل در این هفته تخمین زد که نزدیک به ۷۶۰هزار نفر به دلیل درگیری در سراسر میانمار از زمان کودتا آواره شده‌اند.

براساس این گزارش، از سه شنبه هفته گذشته تاکنون خودروهای نظامی در یانگون و ماندالای در حال گشت زنی هستند.

ارتش میانمار در ماه فوریه سال گذشته قدرت را با ادعای تقلبِ وسیع در انتخابات ۲۰۲۰ که منجر به پیروزی حزبِ «اتحاد ملی برای دموکراسی» به رهبری آنگ سان سوچی شده بود به دست گرفت.  

ارتش میانمار از زمان کودتای سال گذشته عملیات‌های مختلفی علیه اقلیت‌های قومی را تشدید کرده است و در جبهه‌های مختلف، از دشمنان قدیمی گرفته تا گروه‌های شبه نظامی تازه تاسیس متحد با دولت سابق برخورد نظامی کرده است.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از «رادیو آزاد آسیا»، در حال حاضر نیروهای نظامی در خیابانهای میانمار مستقر شده اند و حالت فوق العاده در اکثر شهرها در این کشور اعلام شده است.

شورای امنیت سازمان ملل در بیانیه ای خواستار آزادی همه زندانیان سیاسی این کشور از جمله وین ماینت رئیس جمهور و آنگ سان سوچی رهبر مردمی میانمار  شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84838298/%D8%AA%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D8%AF%D8%A7%D8%A8%DB%8C%D8%B1-%D8%A7%D9%85%D9%86%DB%8C%D8%AA%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%DB%8C%D8%A7%D9%86%D9%85%D8%A7%D8%B1

مقامات نظامی این کشور سوم مرداد ماه چهار تن از فعالان دموکراسی‌خواه را به اتهام دست داشتن در «اقدامات تروریستی» اعدام کردند.

این نخستین موارد اعدام در میانمار پس از چندین دهه در این کشور در جنوب شرق آسیا به شمار می آید.

شورای امنیت سازمان ملل نیز اعدام چهار فعال سیاسی از سوی ارتش میانمار را محکوم کرد.