تعمیرات تابلو روان ( تابلو LED )

عوامل مختلفی بر کیفیت ماژول های تابلو روان اثر می گذارند که از جمله آن ها میتوان به شرکت سازنده ماژول، چیپ و ic بکار رفته در آن، جنس بدنه یا قاب پلاستیکی و ماسک های به کار رفته روی آن و همچنین میزان رزین استفاده شده در ماژول اشاره کرد. شرکت های سازنده ماژول ها در کنار هر ماژول یک کابل فلت ، یک سیم دوطرفه دوتایی ( یک سیم قرمز و یک سیم مشکی) و یک عدد واشر آب بندی که متناسب با قاب همان ماژول تنظیم و ساخته شده است، ارائه می دهند. در قاب های بیرونی برای کل تابلو و قاب یک درپوش نیز برای پشت کار با واشر بندی و اتصال محکم در نظر گرفته شده است. اتصالات کابل فلت فقط در ردیف های ماژول صورت می گیرد و هیچ گونه اتصال انتقال داده بین دو ماژول در یک ستون ( دو ردیف کنار هم ) صورت نمی گیرد. اگر فرمان روشن به LED داده شده باشد ، بعد از Driving ال ای دی روشن می شود اما اگر فرمان خاموش به LED داده شده باشد ، حتی بعد از Driving هم ال ای دی روشن نمی شود .

در تعمیرات تابلو روان و تابلو ال ای دی باید ابتدا اجزای تشکیل دهنده آن را نام ببریم و بشناسیم . در بسیاری موارد پیش می آید که ما می خواهیم هزینه کمتری را برای خرید تابلو روان صرف کنیم. و ما امروز تعمیرات تخصصی همین تابلو های روان و LED را آموزش خواهیم داد. در هر مجموعه الکترونیکی ما نیاز به تغذیه برق مستقیم خواهیم داشت حال این تغذیه بسته به نوع مدار و تغذیه اقلام مختلف مدار متفاوت خواهد بود که در بیشتر مدارات الکترونیکی این ولتاژ مقدار 12 ولت مستقیم است. نکته دیگری که خوب است بدانید، این است که هر ماژول، قسمت های متفاوتی دارد. البته این نکته را بدانید، که مزیتهای هر تابلو به کیفیت در تولید و مدل مدنظر متفاوت میباشد. خوب است بدانید، اصلی ترین و مهم ترین بخش هر تابلو روان، همین ماژول ال ای دی می باشد. از اساسی ترین قطعه های تابلوهای روان نیز ماژول های ال ای دی هستند که با کیفیت های متنوعی به بازار عرضه میگردند و هر قدر که ماژول های LED دارای کیفیت بیشتری باشند نیز کیفیت تصویر میزان کیفیت این ماژول ها بیشتر باشد در کیفیت تصویر نهایی تابلو نیز موثر خواهد بود. اما اگر قصد دارید از قاب های لیزری یا CNC استفاده کنید مونتاژ تابلو برای شما راحت تر خواهد شد و همچنین زیبایی بیشتری نیز دارد.

ماژول های استاتیک درخشندگی بیشتری نسبت به ماژول های رفرش دارند . لذا با انتخاب ماژول تابلو روان استاتیک برای رسیدن به درخشندگی بیشتر ، باید معایب استفاده از این ماژول ها را به جان خرید . در انتخاب برد کنترلر باید به مسائلی از قبیل رنگ ماژول ال ای دی (تک رنگ یا تمام رنگ بودن ماژول ال ای دی) که برای ساخت تابلو روان مورد استفاده قرار می گیرد و همچنین سایز تابلو روان توجه کرد. و همچنین ابعاد تابلو روان و یا تلویزیون شهری (تعداد ردیف های تابلو روان) بستگی دارد . دو ترمینال مثبت و منفی کنار هم هستند که برای اتصال به برق شهری مورد استفاده قرار می گیرد.

ماژول هر ردیف به هاب هم شماره خود روی برد کنترل اتصال می یابد. معمولاً برای اتصال ماژول ها از پیچ شماره ۴ به طول تقریبی ۰٫۵cm تا حداکثر ۱cm استفاده می شود . در این نوع از تابلوهای روان از سه یا چند رنگ متفاوت که با هم در هماهنگی باشند استفاده می گردد. تابلو های روان انواع مختلفی دارند، نظیر تک رنگ، چند رنگ، هفت رنگ و غیره. ماژول های تک رنگی که تنها می تواند در نمایشگر تابلو روان یک رنگ را نشان دهد. فول کالر ها برای نمایش تصاویر و متون هستند و قابلیت نمایش همه مدل ویدئو ها را دارند. این تابلو ها، نور های رنگی پخش می کنند و نوشته های تعیین شده توسط صاحبانشان را به نمایش می گذارند.

برای هر لامپ ال ای دی در روی ماژول ها سایه بان برای ال ای دی ها قرار داده شده تا از آسیب آن ها جلوگیری کنند. ال ای دی ها همانطور که گفتیم نقش بسیار مهمی در تعمیرات ماژول تابلو روان دارند و در تعمیرات ال ای دی ها باید نهایت دقت را داشته باشیم چرا که نوع اس ام دی آن بسیار ظریف می باشد و هویه کاری باید بسیار حرفه ای انجام گردد. برای این کار به تمامی LED ها در سطر های اول ، پنجم ، نهم و سیزدهم ، فرمان روشن می دهیم و سپس آن سطرها را همزمان درایو می کنیم . حال هر یک از مشخصه ها را به ترتیب شرح می دهیم . نقش کابل فلت ( کابل انتقال دیتا ) در طراحی و نصب تابلو های روان به این شکل می باشد که به انتقال اطلاعات از برد کنترل به اولین ماژول هر ردیف کمک می کند و سپس توسط این کابل ها اطلاعات از یک ماژول به ماژول بعدی تا ماژول آخر در همان ردیف کمک می کند.

این کار کمک می کند تا دات پیچ ماژول به صورت مجازی ، نصف مقدار واقعی به نظر برسد . در تصویر زیر بخشی از یک ماژول فول کالر با دات پیچ ۲۵ نشان داده شده و روی تصویر پیکسل های واقعی و همچنین نحوه تشکیل پیکسل مجازی بین دو پیکسل واقعی مشخص شده است . پیشرفت و ارتقا نمایشگرها و پروژکتورها و همچنین تکنولوژیهای پردازش ویدیو، منجر به ادغام هرچه بیشتر نمایشگرها به عنوان ویدئو وال و نصب و راهاندازی رنج وسیعتری از آنها شده است. ویدئو وال در واقع نمایشگری بزرگ شامل یک سری از پروژکتورها یا نمایشگرها است که به صورت یکپارچه و به عنوان سیستمی منسجم (یک مانیتور) عملیات پردازش را انجام میدهد. محسوب میشود که درعینحال بیشترین سهم از هزینه ایجاد یک سیستم ویدئو وال را شامل میشود. یعنی هر کسی حتی بدون اطلاعات کامپیوتری پایه می تواند به این تابلو ها برنامه بدهد و متن آن را تغییر دهد.

هر کدام از رنگ ها حاوی پیامی هستند که مشتری به خوبی این پیام ها را دریافت می کند و در ذهن خود ثبت خواهد کرد. همچنین نرخ فریم اصلی تصاویر متحرک را ثابت نگه دارد و جزئیات تصاویری که شامل نوشته و طراحی گرافیکی است، حفظ کند. در انتخاب نوع ماژول تابلو روان و برد کنترل باید دقت داشت که قبل از تهیه ماژول LED و همچنین برد کنترل ، به نوع هاب ارتباطی ماژول و انواع هاب که برد کنترل ساپورت می کند دقت کنید . همچنین عمر بالای تابلو LED و تابلو روان آنها را به کالای مقبول برای محیط هایی با دسترسی مشکل و سخت مانند اتاق سرور ها، برج های مخابراتی، و اماکن عمومی تبدیل کرده است. این کنترلر ویدئو وال منابع مختلف را پشتیبانی کرده و فرمتهای مختلف سیگنال را میپذیرد. به دلیل اینکه اگر تابلو روان برای مدت طولانی کار کرده باشد و در معرض سرما و گرما، نور خورشید و برف و باران قرار گرفته باشد، ممکن است کم کم ال ای دی (LED) های آن سوخته و خاموش شود.

معمولاً در این نوع از تابلوها از یک سری لامپ های ال ای دی که دارای طول عمر بالا و در عین حال توان مصرفی پایینی هستند استفاده می گردد. البته بهتر است بدانید که درهمه تابلو روان های ضد آب نیز از ماژول آب بندی نیز استفاده نم شود. در این مقاله قصد داریم در رابطه با تابلو روان که با اسامی دیگری چون نمایشگرهای الکترونیکی ، تابلوهای دیجیتالی و تابلوهای LED نیز شناخته می شوند با شما عزیزانم صحبت کنیم . ماژول های دیگری هستند که دارای 2 یا 3 رنگ می باشند. تابلو روان ها همانطور که مشاهده نمودید از اجزای بسیار زیادی تشکیل شده اند که از مهمترین آنها ابتدا ماژول ها و بعد راه انداز هاست که بیشترین تعمیرات را به خود اختصاص داده اند بعد از آن تجهیز دیگری که بسیار مهم است قطعه ترانس می باشد چرا که تغذیه اصلی مدار بر عهده ترانس می باشد و در صورت خرابی این قطعه تمامی قطعات الکترونیکی از کار خواهند افتاد. پس در ابتدا ولتاژ ورودی به مادربورد و راه انداز را چک کنید که در صورت سالم بودن ولتاژ دیگر نیازی به چک کردن ولتاژ در خروجی ترانس نخواهید داشت و ترانس سالم خواهد بود.

توجه داشته باشید که باید برای پوشش پشت قاب از ورق های گالوانیزه استفاده کنید تا مقاومت آن در برابر عوامل محیطی افزایش پیدا کند. هر کنترلر بسته به نوع طراحی خود می تواند از تعداد خاصی از ماژول ها پشتیبانی کند و خروجی (یعنی قابلیت پخش تصاویر) متفاوتی خواهد داشت. به عبارتی تلویزیون شهری قابلیت پشتیبانی از طیف رنگی را دارد و به دلیل تکنولوژی بکار رفته در آن توان پخش تصاویر قطعات تابلو روان را خواهد داشت. این نوع از تابلو روان این قابلیت را دارد که کلیه رنگ ها را در هنگام نمایش انواع مختلف تصاویر، متن ها و غیره به نمایش بگذارد. تفاوت تمامی این ماژول ها در نور تولید شده می باشد که در نوع فول کالر قابلیت تولید انواع رنگ را داراست و بیشتر در تلویزیون های شهری نصب می گردد و نوع تک رنگ آن نیز هم می تواند در تلویزیون های شهری و هم در تابلو های تک رنگ کار شوند که البته در تلویزیون شهری کیفیت چندانی نخواهد داشت چراکه فقط یک رنگ تولید خواهد شد. یکی از مهمترین فاکتورهایی که تابلو روان فول کالر و تک رنگ بایستی داشته باشد، ضمانت نامه یا همان گارانتی کار است. در مواقعی خاص از ماژول های فول کالر به عنوان ماژول هفت رنگ استفاده می شود که در این حالت به دلیل محدودیت های برد کنترل تابلو روان فقط از هفت رنگ قرمز ، سبز ، آبی ، زرد ، بنفش ، فیروزه ای و سفید ماژول استفاده می شود .

در مدارات مانند مدارات تابلو روان هم ال ای دی ها و هم ماژول ها به صورت سری در مدار قرار میگیرند که همین امر سبب می شود تا با خرابی هریک از ماژول ها یا ال ای دی ها و یا کابل ها مدار فقط تا آنجا روشن بماند و قسمت بعدی مدار قطع خواهد شد. محل سوراخ های قاب در محل سوراخ های ماژول ها قرار می گیرد و بر هم منطبق باشد. یعنی خازن دارای یک قطب مثبت و یک قطب منفی دائمی بوده و بر خلاف خازن های نوع دیگر، نمی توان جای این دو قطب را با هم عوض نمود. این که شخص برای تبلیغات دیداری و رسانه ای هزینه بسیار هنگفتی انجام میدهد برای هر شخصی قابل انجام نمی باشد و کسب و کارهای کوچک از پرداخت هزینه تبلیغات در رادیو و تلویزیون سر باز میزنند و برای آنها به صرفه نمیباشد. تابلوهای تبلیغاتی مانند تابلو روان نمی تواند به طور مستقیم از برق شهری استفاده کند. به عنوان مثال ماژول رفرش از نوع Scan 1/16 نسبت به نوع Scan 1/8 جریان کمتری در نوع مشابه مصرف می کند .

تکشو الکترونیک علاوه بر فروش، بصورت کاملا تخصصی در زمينه های مختلف الکترونيک ( تعميرات، طراحی پروژه، روباتيک، عیب یابی، برنامه نویسی، چاپ پی سی بی و مونتاژ اس ام دی) فعالیت می کند. نقش فریم در طراحی و نصب تابلو ، علاوه بر آسان نمودن مونتاژ تجهیزات ساخت تابلو روان، برای محافظت از بخش های مختلف در برابر عوامل فیزیکی و جلوگیری از ورود آب و گرد و خاک و سایر عوامل خارجی به درون تابلو موثر می باشد. در کشور چین صد ها شرکت ساخت برد مدار چاپی وجود دارد و هر کدام از تولید کنندگان ماژول تابلو روان که تعداد آنها نیز از تعداد شرکت های تولید برد مدار چاپی بیشتر است می توانند برد مدار چاپی مورد نیاز خود را از هر کدام از این شرکت ها تهیه و قطعاتی با کیفیت های مختلف را روی آن مونتاژ کنند . در نوع اول سه LED با رنگ های اصلی قرمز ، سبز و آبی کنار هم قرار گرفته و به صورت ترکیبی کلیه رنگ ها را تولید می کنند .

دو نوع اصلی برد کنترل در بازار موجود می باشند که در ساخت تابلو های روان مورد استفاده قرار می گیرند. مرورگرهای وب به طور متداول از اسکیوال لایت برای ذخیره تاریخچهٔ بازدید وب استفاده میکنند. یک ویدئو وال باید به طور مداوم و در طول زمان قابل اطمینان باشد. در ابتدا برای ساخت این تابلوها باید با قطعات آن را بشناسید و همینطور از اورجینال و اصل بودن آنها اطمینان حاصل نمایید. کیفیت ماژول ال ای دی به عوامل مختلفی بستگی دارد نظیر نوع چیپ به کار رفته در ماژول، برد آدرس دهی ماژول، IC ماژول، جنس قاب پلاستیکی به کار رفته در ساخت ماژول و ماسک لامپ های ال ای دی.