قاره سیاه مصمم به گسترش روابط اقتصادی با چین

«حسن رابعی» سفیر الجزایر در چین نیز در مصاحبه با خبرنگاران گفت برنامه “منطقه آزمایشی” تجارت و اقتصاد چین- آفریقا فرصت‌های جدید همکاری ایجاد می کند که می تواند منابع اضافی درآمدزایی و کار بسازد و محصولات متنوع تجاری با افزایش صادرات کالاها از آفریقا به چین روانه بازار شود.

در پایان این گزارش آمده است چین برای ۱۳ سال متوالی به عنوان بزرگترین شریک تجاری آفریقای جنوبی شناخته می شود و سال گذشته حجم تجارت میان این دو کشور به ۵۴ میلیارد و ۳۵۰ میلیون دلار رسید. آفریقای جنوبی نیز یکی از بزرگترین مقاصد سرمایه گذاری برای شرکت‌های چینی بوده است. تجارت دوجانبه و سرمایه گذاری به کسب منافع مشترک برای چین و کشورهای درحال توسعه منجر شده است.  


منبع: https://www.irna.ir/news/84841840/%D9%82%D8%A7%D8%B1%D9%87-%D8%B3%DB%8C%D8%A7%D9%87-%D9%85%D8%B5%D9%85%D9%85-%D8%A8%D9%87-%DA%AF%D8%B3%D8%AA%D8%B1%D8%B4-%D8%B1%D9%88%D8%A7%D8%A8%D8%B7-%D8%A7%D9%82%D8%AA%D8%B5%D8%A7%D8%AF%DB%8C-%D8%A8%D8%A7-%DA%86%DB%8C%D9%86

به گزارش روز سه شنبه ایرنا از پایگاه خبری «شینهوا نت»، به رغم شیوع‌های مکرر همه گیری ویروس کرونا و شرایط پیچیده و متزلزل بین المللی، ۲۹ دیپلمات از ۱۵ کشور آفریقایی که به”منطقه آزمایشی” چین سفر کردند اعلام کردند با اعتماد به اقتصاد این کشور خواستار گسترش روابط تجاری و اقتصادی هستند. این دیپلمات ها همچنین خاطرنشان کردند اقتصاد چین ارتجاعی و بازارش مملو از فرصت‌های متفاوت است.  

بدین ترتیب “منطقه آزمایشی” ابتکاری مهم به شمار می رود و در قالب ۹ برنامه در هشتمین کنفرانس وزیران از کارگروه همکاری چین-آفریقا در نوامبر سال گذشته فعالیتش را آغاز کرده است. طی سفر ۳ روزه دیپلمات های آفریقایی به این منطقه در چین، سفیران کشورهای آفریقایی به مناطق اصلی “منطقه آزمایشی” از جمله شرکت‌های کلیدی و مهم رفتند.

دیپلمات های کشورهای آفریقایی با ابراز امیدواری خواستار تقویت همکاری با چین در بخش‌هایی از جمله کشاورزی، اقتصاد دیجیتالی و بهداشت شدند.  

براساس گفته‌های «مبلوا کائیروکی» سفیر تانزانیا در چین بازار چین با یک میلیارد و ۴۰۰ میلیون مصرف کننده فرصت‌های بسیاری برای تمامی کشورهای آفریقایی ایجاد می‌کند. وی در ادامه افزود همکاری تجاری و اقتصادی چین-آفریقا طی ۲۰ سال گذشته افزایش چشمگیری داشته است. علاوه بر این تانزانیا به شکل ویژه به دنبال دستیابی فرصت هایی برای کالاهای کشاورزی اش به بازار چین است.

وی در ادامه سخنانش افزود: «چنین اهدافِ ملموسی تائید کننده صداقت چین در رهبری برای ایجاد تقویت ظرفیت در کشورهای آفریقایی است و موجب بالابردن دسترسی بازار چین برای محصولات آفریقایی می شود. از سوی دیگر دسته‌بندی‌های واردات گسترش پیدا می کند و موجب بهبود حمایت برای مبادله کالاها میان چین و آفریقا می شود.»