مدیریت ضعیف بایدن ریشه تشدید تنش‌های پکن و واشنگتن

پکن که با سیاست «چین واحد»، تایوان را بخشی از چین می‌داند، برای نشان دادن خشم خود به دلیل سفر پلوسی به تایوان در ماه جاری میلادی، رزمایش‌های نظامی را در اطراف این جزیره برگزار کرده است.

به استناد گزارش های خبری، تنش میان آمریکا و چین از زمانی که «نانسی پلوسی»، رئیس مجلس نمایندگان آمریکا در ۱۱ مرداد ماه امسال
به تایوان سفر کرد، به طور قابل توجهی افزایش یافت و ارتش چین را بر آن داشت تا بزرگترین رزمایش نظامی خود را در نزدیکی  این جزیره انجام دهد.

پیش‌تر نیز «جوکو ویدو» رئیس جمهوری اندونزی اعلام کرد ولادیمیر پوتین و شی جین پینگ همتایان روس و چینی وی در نشست گروه ۲۰ که قرار است اواخر سال جاری میلادی به میزبانی اندونزی برگزار شود، شرکت کنند.

گروه ۲۰ در پاسخ به بحران‌های مالی اوخر دهه ۱۹۹۰ میلادی و پذیرش این مساله که قدرت‌های اقتصادی در حال ظهور به نحو مناسبی در مباحثات مربوط به اقتصاد جهانی مشارکت داده نشده‌اند، تاسیس شد.


منبع: https://www.irna.ir/news/84867404/%D9%85%D8%AF%DB%8C%D8%B1%DB%8C%D8%AA-%D8%B6%D8%B9%DB%8C%D9%81-%D8%A8%D8%A7%DB%8C%D8%AF%D9%86-%D8%B1%DB%8C%D8%B4%D9%87-%D8%AA%D8%B4%D8%AF%DB%8C%D8%AF-%D8%AA%D9%86%D8%B4-%D9%87%D8%A7%DB%8C-%D9%BE%DA%A9%D9%86-%D9%88-%D9%88%D8%A7%D8%B4%D9%86%DA%AF%D8%AA%D9%86

این در حالیست که کاخ سفید برای جلوگیری از وخامت بیشتر در روابط میان واشنگتن و پکن، اعلام کرد کنگره آمریکا یک شاخه مستقل از دولت است و هیچ تغییری در سیاست چین واحد این کشور وجود ندارد.

کشورهای عضو این گروه ۹۰ درصد تولید ناخالص ملی و ۸۰ درصد تجارت جهانی و دو سوم جمعیت جهان را نمایندگی می‌کنند.

وزیر امور خارجه سنگاپور می‌گوید روند تصمیم گیری در آمریکا به دلیل ریاست جمهوری ضعیف بایدن با اختلال روبرو شده است.

شرایط زمانی بدتر شد که یک هیئت دیگر متشکل از اعضای کنگره آمریکا کمتر از دو هفته بعد به تایپه سفر کرد.

گروه ۲۰ مهم‌ترین کشورهای صنعتی و قدرت‌های اقتصادی در حال ظهور را در بر می‌گیرد.

وی بر این باور است اگر آمریکا ریاست جمهوری قوی داشت، ما در خطر نبودیم ولی چون بایدن ضعیف است و افراد زیادی در حال اعمال سیاستهای مختلف هستند، ما واقعا نمی دانیم آینده چه اتفاقی خواهد افتاد.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری سنگاپوری «سوت چاینا مورنینگ پست»، یئو همچنین شرایط فعلی تایوان را «خطرناک» و «دردسر ساز» توصیف کرد.

بلافاصله پس از این سفر، چین سفیر آمریکا را احضار کرد و مراتب اعتراض پکن به اقدامات مداخله جویانه واشنگتن را در امور داخلی خود اعلام کرد.

آخرین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که به تایوان سفر کرده بود، نیوت گینگریچ بود که در سال ۱۹۹۷ به این جزیره رفت.

گروه ۲۰ متشکل از وزرای دارایی و روسای بانک‌های مرکزی ۱۹ کشور آرژانتین، استرالیا، برزیل، کانادا، چین، فرانسه، آلمان، هند، اندونزی، ایتالیا، ژاپن، مکزیک، روسیه، عربستان‌، آفریقای جنوبی، کره جنوبی، ترکیه، انگلیس، ایالات متحده آمریکا و اتحادیه اروپا است که توسط شورای ریاست دوره‌ای و بانک مرکزی اروپا در این اجلاس نمایندگی می‌شود.

پایگاه خبری وال استریت ژورنال نیز در گزارشی از احتمال حضور جو بایدن ریاست جمهوری آمریکا در نشست گروه ۲۰ خبر داده است.

قرار است هفدهمین اجلاس گروه با حضور مقامات عالی رتبه کشورهای عضو در نوامبر سال جاری میلادی در جزیره بالی در اندونزی برگزار شود.

یئو با اشاره به نشست مشترک آمریکا و چین در اجلاس سران گروه ۲۰ در اندونزی، می‌گوید واشنگتن مجبور خواهد شد تا مواضع سیاستی بخش‌های مختلف دولتی را هماهنگ کند.