وزرای دفاع چین و آمریکا در کامبوج دیدار می‌کنند

کارشناسان چینی با اشاره به گزارشات رسانه‌ای اخیر می‌گویند که دیپلماسی روسای کشورها باعث از سرگیری و ارتقای سطح گفت‌وگوها در همه سطوح بین آمریکا و چین شده است. با این حال برای آمریکا، نیاز به احیای گفت‌وگوهای نظامی ضروری‌تر است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84949037/%D9%88%D8%B2%D8%B1%D8%A7%DB%8C-%D8%AF%D9%81%D8%A7%D8%B9-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%88-%D8%A2%D9%85%D8%B1%DB%8C%DA%A9%D8%A7-%D8%AF%D8%B1-%DA%A9%D8%A7%D9%85%D8%A8%D9%88%D8%AC-%D8%AF%DB%8C%D8%AF%D8%A7%D8%B1-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%D9%86%D8%AF

وزارت دفاع چین با اشاره به برگزاری دیدار احتمالی میان مقامات عالی رتبه دو طرف گفته است: چین در حین این نشست آسه‌آن، رویکردی مثبت و باز را نسبت به تبادل نظر با آمریکا اتخاذ می‌کند و همچنین بخش‌های مختلف هر دو کشور ارتباطات و هماهنگی‌هایی را در این خصوص انجام می‌دهند.

دیدار اخیر سه ساعته جو بایدن و شی جین پینگ در حاشیه اجلاس سران گروه ۲۰ در بالی اندونزی، عمیق و سازنده بوده است. رهبران دو کشور تیم‌هایی را برای پیگیری توافقات کلیدی صورت گرفته تعیین کرده‌اند تا روابط واشنگتن و پکن بار دیگر به ریل سابق خود بازگردد.

جو بایدن اعلام کرد که جیک سالیوان مشاور امنیت ملی و لئولد آستین وزیر دفاع آمریکا در تعامل با همتایان چینی خود خواهند بود.

همزمان با برگزاری اولین دیدار چهره به چهره جو بایدن و شی جین پینگ روسای جمهور آمریکا و چین در حاشیه اجلاس گروه ۲۰، کارشناسان می‌گویند احتمال از سرگیری تبادلات و ارتباطات نظامی بین دو کشور بعد از توقف چندین ماهه وجود دارد.

شبکه خبری سی ان ان و روزنامه وال استریت ژورنال نیز درباره دیدار سران دو کشور لحن مثبتی داشته و اعتقاد دارند که چین و آمریکا به سمتا بازگشایی کانال‌های ارتباطی هستند. همین طور آنتونی بلینکن وزیر امور خارجه آمریکا نیز قرار است سال آینده میلادی به پکن سفری داشته باشد.

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از پایگاه خبری «سوت چاینا مورنینگ پست»، دیدار احتمالی میان وی فنگه، وزیر دفاع چین و لوید آستین، همتای آمریکایی وی در حاشیه اجلاس نشست وزیران دفاع کشورهای مجمع جنوب شرق آسیا (آسه‌آن) در کامبوج می تواند نشانه ای از تلاش های دو کشور برای توسعه همکاری است. در این گزارش به دیدار قطعی وزرای دفاع دو کشور به صورت واضح اشاره ای نشده است.