پاکستان و چین بر سر گنجاندن افغانستان در طرح ۶۰ میلیارد دلاری سی‌پیک به توافق رسیدند

بر اساس بیانیه وزارت امور خارجه پاکستان و چین، شریف و  ‌پینگ یک افغانستان «صلح‌آمیز، مرفه، متحد و باثبات» را برای پیشرفت منطقه اساسی خواندند و  گفتند که در این مورد در نشست ازبکستان گفت‌وگو خواهد شد.

پاکستان این هفته رسماً این طرح را بدون این که بگوید بودجه آن از کجا تأمین می‌شود و یا جزئیات فنی ارائه کند، تایید کرد. همزمان آمریکا از چین به دلیل استفاده از آنچه «دیپلماسی بدهی» برای وابستگی کشورهای در حال توسعه به پکن می‌نامد، انتقاد کرده است.

پیشتر روز چهارشنبه  شی جین پینگ رئیس جمهور چین و شهباز شریف نخست وزیر پاکستان، در مورد احداث خط آهن سریع السیر کراچی – پیشاور با هزینه ۹.۸ میلیارد دلار توافق کردند.

صندوق بین‌المللی پول در گزارشی در شهریور ماه اعلام کرد که حدود ۳۰‌درصد از بدهی خارجی اسلام آباد به پکن است. بدهکار عمده چین بانک‌های دولتی پاکستان هستند.


منبع: https://www.irna.ir/news/84932050/%D9%BE%D8%A7%DA%A9%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D9%88-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D8%A8%D8%B1-%D8%B3%D8%B1-%DA%AF%D9%86%D8%AC%D8%A7%D9%86%D8%AF%D9%86-%D8%A7%D9%81%D8%BA%D8%A7%D9%86%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D9%86-%D8%AF%D8%B1-%D8%B7%D8%B1%D8%AD-%DB%B6%DB%B0-%D9%85%DB%8C%D9%84%DB%8C%D8%A7%D8%B1%D8%AF-%D8%AF%D9%84%D8%A7%D8%B1%DB%8C-%D8%B3%DB%8C-%D9%BE%DB%8C%DA%A9

مقامات پاکستان قبلاً گفته بودند که انتظار دارند برای این طرح از چین وام دریافت کنند. با این حال، در اوایل سال‌جاری، پکن به دلیل افزایش بدهی اسلام آباد کمک مالی به این کشور را به تعویق انداخت.

طرح « دالان اقتصادی پاکستان–چین» موسوم به «سی‌پیک»، بندر «گوادر» در ایالت بلوچستان پاکستان را، پس از گذشتن از کشمیر، به سین کیانگ، بزرگترین استان چین وصل خواهد کرد. هند که کشمیر تحت کنترل پاکستان را بخشی از قلمرو خود می‌داند، پیش از نیز با گسترش طرح «سی‌پیک» مخالفت کرده بود. 

به گزارش ایرنا ، وزارت امور خارجه پاکستان و چین در بیانیه‌ای مشترک اعلام داشتند که شهباز و شی سران دو کشور در مورد کمک‌های بشردوستانه برای بهبود وضعیت افغانستان تاکید کردند.

از سوی دیگر، روزنامه پاکستانی « تریبون اکسپرس» هم در گزارشی در مورد دیدار اخیر مقامات چین و پاکستان نوشت که شهباز شریف و شی جین ‌پینگ خواستار آزادسازی ذخایر ارزی مسدودشده افغانستان شدند.

دفتر شریف در بیانیه‌ای این طرح را ” راهبردی” توصیف کرد که برای ارتقای مسیر یکهزارو ۸۷۱ کیلومتری کراچی تا پیشاور به منظور سیر قطارهای پرسرعت است.