پکن خواستار پایبندی صریح هند به اصل چین واحد شد

به گزارش روز دوشنبه ایرنا به نقل از سایت رسمی سفارت چین در هند، سون خاطرنشان کرد اصل چین واحد شالوده و اساس سیاسی روابط چین و هند است.

براساس این گزارش،  در سال ۱۹۷۱میلادی، هند از جمهوری خلق چین برای بازگرداندن کرسی قانونی خود در سازمان ملل حمایت کرد.

چین در پاسخ به اقدام مداخله‌جویانه آمریکا، یک رزمایش نظامی در اطراف جزیره تایوان برگزار کرد.

وی افزود: پکن همچنین امیدوار است که دوستان رسانه‌ای هندی بتوانند از تحریک نیروهای جدایی‌طلب «استقلال تایوان» آگاه باشند، موضعی عینی، منطقی و مستقل در انتشار گزارش های مرتبط با تایوان اتخاذ کنند و در قبال اصل چین واحد متعهد باشند.

سفیر چین در هند همچنین ابراز امیدواری کرد هند بتواند همچون بسیاری از کشورها، به سیاست خارجی مستقل در قبال چین پایبند باشد، موضع منطقی چین و تلاش‌های این کشور برای دفاع از حاکمیت، امنیت و منافع توسعه را درک و از آن حمایت کند و به اصل چین واحد احترام بگذارد.  

وی افزود: «ما مجموعه‌ای از اسناد سیاسی را منتشر کرده‌ایم که بر اساس آن طرف هندی یادآور شده است که هند جزو اولین کشورهایی است که بر این باور است چین واحد وجود دارد و سیاست چین واحد هیچ گاه تغییر نکرده است. همچنین طرف هندی اعلام کرده است که رویکرد سیاسی خود را در قبال چین واحد ادامه خواهد داد.»

تایوان جزیره‌ای در شرق چین و تحت حاکمیت دولت مرکزی چین است و در چارچوب سیاست «چین واحد»، بخشی از خاک چین است. با این وجود دولت آمریکا به رغم اعتراض‌های پکن در سال‌های اخیر و به ویژه در دولت کنونی فروش تسلیحات نظامی به جزیره تایوان و حمایت از جریان‌های جدایی طلب این منطقه را افزایش داده است.


منبع: https://www.irna.ir/news/84853725/%D9%BE%DA%A9%D9%86-%D8%AE%D9%88%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D8%A7%D8%B1-%D9%BE%D8%A7%DB%8C%D8%A8%D9%86%D8%AF%DB%8C-%D8%B5%D8%B1%DB%8C%D8%AD-%D9%87%D9%86%D8%AF-%D8%A8%D9%87-%D8%A7%D8%B5%D9%84-%DA%86%DB%8C%D9%86-%D9%88%D8%A7%D8%AD%D8%AF-%D8%B4%D8%AF

آخرین رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که به تایوان سفر کرده بود، نوت گینگریچ بود که در سال ۱۹۹۷ به این جزیره رفت.

سان همچنین ابراز امیدواری کرد همه کشورها بتوانند موضعی عینی و منصفانه داشته باشند، نیت سیاسی باطل پشت سفر «نانسی پلوسی» رئیس مجلس نمایندگان آمریکا و آسیب‌های جدی نیروی جدایی‌طلب «استقلال تایوان» را درک کنند و از تلاش‌های چین برای دفاع از حاکمیت، امنیت و امنیت خود حمایت کنند.  

تنش در روابط پکن- واشنگتن در پی سفر رئیس مجلس نمایندگان آمریکا که شامگاه سه‌شنبه (۱۸ مرداد ماه) گذشته وارد تایوان شد، وارد مرحله جدیدی شده است. بلافاصله پس از این سفر، چین سفیر آمریکا را احضار کرد و مراتب اعتراض پکن به اقدامات مداخله جویانه واشنگتن را در امور داخلی خود اعلام کرد. روز گذشته نیز هیاتی از نمایندگان کنگره آمریکا به تایوان سفر کردند.