ژاپن: از حضور کره شمالی در مذاکرات هسته‌ای استقبال می‌کنیم

آمریکا، کره جنوبی و ژاپن به دنبال تحکیم روابط و همکاری با یکدیگر درپی افزایش تنش های منطقه ای به دلیل اقدامات اخیر کره شمالی در زمینه آزمایش های موشکی از یک‌سو و هشدارهایی که از سوی آمریکا درباره فروش سلاح  از پیونگ یانگ به مسکو مطرح شده است، هستند.

«کیم سونگ هان» مشاور امنیت ملی کره جنوبی پس از شرکت در جلسه با همتایان آمریکایی و ژاپنی اش در هاوایی گفت هر ۳ کشور توافق کردند درصورت انجام آزمایش هسته‌ای کره شمالی پاسخی قاطع و سخت در مقابل این کشور نشان دهند. وی جزئیات بیشتری درباره این جلسه مطرح نکرد.  

در پایان این گزارش آمده است نگرانی های دیگری درباره کره شمالی وجود دارد که مربوط به احتمال فروش اسلحه به روسیه، متحد قدیمی دوران جنگ سرد، است.  

وی در ادامه سخنانش افزود «سونگ کیم» و «کیم گون» فرستادگان آمریکا و کره جنوبی نیز از پیوستن کره شمالی در مذاکرات استقبال می‌کنند.  

کاخ سفید روز گذشته اعلام کرد ممکن است روسیه به خرید میلیون ها گلوله توپخانه و پرتابه از کره شمالی نزدیک باشد. باوجود این دلایلی که نشان دهد خرید و فروش سلاح میان دو کشور انجام شده وجود ندارد.  

«کیم جونگ اون» رهبر کره شمالی ۲۶ آوریل ( ۶ اردیبهشت) با حضور و تماشای رژه بزرگ ارتش این کشور برای نمایش موشک‌های قاره پیمای بالستیک دوربرد و سلاح‌های دیگر از سرعت گرفتن توسعه زرادخانه های هسته‌ای این کشور خبر داده بود.  

«تاکیهیرو فوناکشی» پیش از آغاز جلسه در مصاحبه با خبرنگاران گفت : «کره شمالی ظرفیت های موشکی و هسته‌ای خود را افزایش می‌دهد و احتمال اقدامی تحریک آمیز و یا حتی انجام آزمایش هسته‌ای نیز مطرح است. همزمان ما آماده مذاکره با کره شمالی هستیم.» 

مراسم رژه ارتش به مناسبت جشن سالگرد بنیانگذاری ارتش کره شمالی برگزار شده بود.  


منبع: https://www.irna.ir/news/84880632/%DA%98%D8%A7%D9%BE%D9%86-%D8%A7%D8%B2-%D8%AD%D8%B6%D9%88%D8%B1-%DA%A9%D8%B1%D9%87-%D8%B4%D9%85%D8%A7%D9%84%DB%8C-%D8%AF%D8%B1-%D9%85%D8%B0%D8%A7%DA%A9%D8%B1%D8%A7%D8%AA-%D9%87%D8%B3%D8%AA%D9%87-%D8%A7%DB%8C-%D8%A7%D8%B3%D8%AA%D9%82%D8%A8%D8%A7%D9%84-%D9%85%DB%8C-%DA%A9%D9%86%DB%8C%D9%85

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از خبرگزاری رویترز، «تاکیهیرو فوناکشی» فرستاده هسته‌ای ژاپن پیش از آغاز جلسه با همتایان کره جنوبی و آمریکایی خود پیرامون تبادل نظر درباره استراتژی هایشان در برخورد با پیونگ یانگ گفت از حضور کره شمالی در مذاکرات هسته‌ای همواره استقبال می‌شود.  

جلسه امروز در توکیو پس از دیدار هفته گذشته مشاوران امنیتی ۳ کشور در هاوایی برگزار می‌شود. این دیدار در ادامه مذاکرات سه جانبه ۲ ماه گذشته و احتمال انجام نخستین آزمایش هسته‌ای کره شمالی از سال ۲۰۱۷ انجام می شود.  

کره شمالی در سال جاری میلادی آزمایش‌های موشکی خود را با سرعتی بی‌سابقه انجام داده است. اواسط ماه اوت سال جاری و پس از انجام رزمایش مشترک آمریکا و کره جنوبی در منطقه این کشور ۲ موشک کروز را از سواحل غربی شلیک کرد.  پیونگ یانگ پیش‌تر این رزمایش را به عنوان تمرین نمایش جنگ محکوم کرده بود.