آیا بازگشت سرمایه بازاریابی محتوا فقط یک افسانه است؟

content marketing ROI myth

بررسی افسانه ROI بازاریابی محتوا برای کسب و کارها ضروری است تا ارزش واقعی و تأثیر تلاش های بازاریابی خود را درک کنند.

هر سال، کسب و کارها در نظر می گیرند که چه چیزی می توانند برای بازاریابی محتوا هزینه کنند و چه چیزی از آن به دست می آورند. بازگشت سرمایه (ROI) این معیاری است که مردم برای تصمیم گیری در مورد اینکه آیا پولی که خرج کرده اند نتیجه داده است یا خیر، استفاده می کنند. به عنوان مثال، آیا پولی که برای بازاریابی رسانه‌های اجتماعی صرف می‌کنید، باعث افزایش ترافیک وب‌سایت شما می‌شود و در عین حال باعث افزایش شناخت برند و در نهایت افزایش درآمد می‌شود؟

با این حال، مزایای بازاریابی محتوا می تواند ظریف باشد. این می تواند بسیاری از شرکت ها را به این سوال سوق دهد که آیا بازگشت سرمایه برای بازاریابی محتوا واقعی است یا خیر.

عاقلانه است که به دلایل زیادی استراتژی بازاریابی محتوایی و بازگشت سرمایه خود را به طور معمول مورد ارزیابی مجدد قرار دهید. اولاً، فناوری دائماً در حال تغییر است و شما بازاریابی دیجیتال باید برای مقابله با چالش های جدید تکامل یابد. همچنین برای بازاریابی محتوای شما بسیار مهم است که مقرون به صرفه و پایدار بماند.

هر چند یک چیز واضح است. بازاریابی محتوا بهترین راه برای ایجاد اعتماد بین مخاطبان و پرورش وفاداری آنهاست. وفاداری به فروش و حفظ مشتری ترجمه می شود. این مقاله به بررسی اسطوره های اطراف می پردازد ROI بازاریابی محتوا و روش های مناسب برای سنجش فواید آن.

باورهای غلط رایج: از بین بردن افسانه های ROI بازاریابی محتوا

بزرگترین افسانه در مورد ROI بازاریابی محتوا این است که شما نمی توانید آن را ثابت کنید. درست است که ممکن است شاهد جهش فوری در درآمد نباشید یا فروش ناشی از چند تلاش بازاریابی محتوا باشد. اما ROI چیزی فراتر از کسب درآمد بیشتر از هزینه ای است که می کنید. افزایش سود پولی آخرین بازی بازاریابی است، اما این در خلاء اتفاق نمی افتد.

درآمد بر اساس عوامل بسیاری است، مانند:

  • کسب بازار و اندازه
  • قیمت گذاری
  • پایگاه مشتری
  • خط تولید
  • روندها

البته، تلاش‌های بازاریابی در این فهرست قرار دارند. باز هم، مزایای بازاریابی محتوا ظریف اما قابل اندازه گیری است. این یکی از دلایلی است که توسعه یک استراتژی بازاریابی محتوا بسیار مهم است.

هنگامی که یک استراتژی بازاریابی محتوا ایجاد می کنید، یکی از اولین گام ها شامل تعیین اهداف شما است. به عنوان مثال، هدف از داشتن یک وبلاگ چیست؟ این نیست که فروش خود را بلافاصله افزایش دهید. پست های وبلاگ رتبه سئوی شما را بهبود می بخشد. آن‌ها به ایجاد اقتدار در صنعت شما کمک می‌کنند و سرنخ‌های بالقوه را جذب می‌کنند.

شما مزایای آن وبلاگ را با دلار و سنت نمی سنجید. شما به رتبه بندی صفحات، ترافیک وب سایت و تعامل رسانه های اجتماعی خود نگاه می کنید تا اثرات آن را ببینید. به این معنا که ROI قابل اندازه گیری.

بازاریابی رسانه های اجتماعی هیچ تاثیری بر نتیجه نهایی ندارد

بخش بزرگی از بازاریابی محتوا رسانه اجتماعی است و محاسبه ارزش آن کانال چالش برانگیز است. هدف شبکه های اجتماعی هدف پولی نیست. این بیشتر در مورد رشد بازار و نام تجاری است که بر درآمد تأثیر می گذارد. برخی از حقایق را در مورد رسانه های اجتماعی در نظر بگیرید که ارزش آن را نشان می دهد:

اکنون، تعداد افراد را در مورد یک محصول یا نام تجاری به صورت آنلاین و از طریق رسانه های اجتماعی قبل از خرید آفلاین بررسی کنید، و واضح است که این شکل از بازاریابی بر نتیجه نهایی تأثیر می گذارد.

فوراً مزایای بازاریابی محتوا را خواهید دید

نه، بازاریابی محتوا یک بازی طولانی است. به ندرت باعث رضایت فوری می شود. کار آن کاشت بذرهایی است که بازار و برند شما را در طول زمان رشد دهد. وقتی در باغچه بذر می کارید، در عرض چند دقیقه هندوانه به دست نمی آید. دیدن این بازگشت به زمان و تلاش نیاز دارد.

سنجش موفقیت: معیارهای کلیدی برای بازگشت سرمایه بازاریابی محتوا

بنابراین، اگر نمی توانید روی جهش فوری در فروش حساب کنید، برای ارزیابی موفقیت بازاریابی محتوای خود چه معیاری را باید زیر نظر بگیرید؟ بیایید با یک فرمول اساسی شروع کنیم که ROI بازاریابی محتوا را به دلار اندازه گیری می کند.

محاسبه ROI برای بازاریابی محتوای شما

اگر نمی‌توانید این ایده را که ROI صرفاً مربوط به هزینه‌های پولی و سود است رد کنید، فرمولی برای بازاریابی محتوا وجود دارد که می‌توانید از آن استفاده کنید:

  • (فروش – هزینه های بازاریابی محتوا)/ هزینه های بازاریابی محتوا × 100

به عنوان مثال، اگر 500 دلار برای بازاریابی محتوا خرج کرده باشید و فروش آن برابر با 4000 دلار باشد، بازگشت سرمایه شما 700 درصد خواهد بود.

  • (4000 – 500 دلار) / 500 × 100 دلار = 700٪

این یک فرمول عالی برای استفاده در پایان یک سال یا سه ماهه است. این لزوماً نشان دهنده بازگشت کامل سرمایه شما نیست، زیرا محتوا در طول زمان ارزشمند باقی خواهد ماند. با این حال، به شما کمک می کند تا بودجه بازاریابی خود را توسعه و مدیریت کنید. این معیارها همچنین شاخص های دقیقی از ارزش برای بازاریابی محتوا ارائه می دهند:

ترافیک ارگانیک

ترافیک ارگانیک نشان دهنده عملکرد خوب محتوا در جستجوها است. برای یافتن این معیار می توانید از کنسول جستجوی گوگل استفاده کنید. برای مشاهده تعداد کلیک های جستجوهای ارگانیک به بخش عملکرد نگاه کنید.

رتبه بندی کلمات کلیدی

رتبه بندی کلمات کلیدی به شما کمک می کند تا قدرت کلمات کلیدی محتوای خود و عملکرد آنها را در نتایج جستجو تعیین کنید. برای اندازه گیری این، به یک ابزار SEO مانند SEMrush نیاز دارید.

گزارش وضعیت بازاریابی 2024

بازدید از صفحه

افراد چند بار از صفحات وب سایت شما بازدید می کنند؟ این داده ها چندین کاربرد عملی دارند. برای مثال به شما می گوید که کدام پست های وبلاگ بهترین عملکرد را دارند. همچنین می توانید ببینید کدام صفحات محصول بیشترین بازدید را دارند و به اعداد فروش محصولات مرتبط نگاه کنید. اگر بازدید از صفحه افزایش یابد و فروش افزایش نیابد، باید صفحه یا محصول را دوباره ارزیابی کنید.

می توانید از Google Analytics برای اندازه گیری عملکرد صفحه وب استفاده کنید.

نرخ پرش

دیدن یک صفحه برای کسی کافی نیست. اگر آنها به اندازه کافی طولانی نمی مانند تا تعامل معناداری داشته باشند، باید تغییراتی ایجاد کنید. نرخ پرش تعداد بازدیدکنندگانی را که بلافاصله از یک صفحه خارج می شوند و وب سایت شما را کاوش نمی کنند، اندازه گیری می کند.

در همین راستا، می توانید میانگین زمان صرف شده در هر صفحه وب را اندازه گیری کنید تا ببینید کدام یک تفاوت ایجاد می کنند و چه صفحاتی فقط فضا را اشغال می کنند.

رسانه های اجتماعی

رسانه های اجتماعی چندین معیار مفید را ارائه می دهند. اصول اولیه عبارتند از:

  • پیروان
  • تعاملات، مانند اشتراک گذاری یا نظرات
  • نام تجاری اشاره می کند

پلتفرم‌های رسانه‌های اجتماعی معیارهای دیگری نیز دارند که می‌توانید از آنها برای نظارت بر تعامل استفاده کنید، مانند تعداد «لایک‌ها» یا رأی‌های مثبت.

نرخ کلیک (CTR)

نرخ کلیک معیارهای لازم برای پیام‌های ایمیل، تبلیغات و فهرست‌های موتورهای جستجو هستند. پلتفرم مرتبط نشان می دهد که چند درصد از مردم برای دیدن وب سایت شما روی یک پیوند کلیک می کنند. برای ایمیل، از ابزارهایی مانند MailChimp برای اندازه گیری CTR و نرخ باز کردن استفاده کنید تا بتوانید اثربخشی محتوای خود را ارزیابی کنید.

استراتژی‌هایی برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه: نکاتی از متخصصان بازاریابی محتوا

برخی از توصیه ها را در نظر بگیرید به حداکثر رساندن سرمایه گذاری خود از کسانی که برای امرار معاش بازاریابی محتوا انجام می دهند.

استراتژی داشته باشید

بهترین رویکرد برای به حداکثر رساندن بازگشت سرمایه برای بازاریابی محتوا، شروع با یک استراتژی است. وقتی بپذیرید که بازاریابی محتوا بازی طولانی را انجام می دهد، اهمیت داشتن یک استراتژی مشخص می شود.

استراتژی بازاریابی محتوا شما را قادر می سازد تا اهدافی را تعیین کرده و بهترین مسیر برای دستیابی به آنها را شناسایی کنید. اگر کورکورانه وبلاگی را بدون درک هدف آن ایجاد کنید، هرگز پتانسیل آن را به حداکثر نخواهید رساند.

یک استراتژی همچنین شاخص های کلیدی عملکرد شما (KPI) را تعیین می کند. دانستن شاخص های کلیدی عملکرد به شما می گوید که کدام معیارها برای کسب و کار شما حیاتی تر هستند.

مطالب را تازه نگه دارید

موضوعاتی مانند «روندهای صنعت شما برای سال 2024» حدود 6 تا 8 ماه ترافیک را به خود جذب می کند، اما در آن مرحله اضافی می شوند. این بدان معنا نیست که نمی توانید از آن مفهوم استفاده کنید، اما آن را تازه نگه دارید. تقریباً در اواسط سال، باید در نظر داشته باشید که آن موضوع را با روندهای جدید برای سال 2025 جایگزین کنید.

یک راه عملی برای حفظ ارزش خواندن مطالب این است که آن را همیشه سبز کنید. این بدان معناست که درصد زیادی از موضوعات شما باید همیشه مرتبط با مخاطبان شما باشد. به عنوان مثال، «چگونه از حمام خود درست کنیم» موضوعی است که در آزمون زمان مقاومت خواهد کرد.

اگر پایه اصلی مواد همیشه سبز را انباشته کنید، فرصتی برای ایجاد محتوا در موضوعاتی خواهید داشت که تنها شش تا هشت ماه طول می کشد. موضوعات همیشه سبز نیز قابل استفاده مجدد هستند. اگر در تولید محتوا عقب هستید، موضوع قبلی را با مقداری تف و صیقل مجدد بازسازی کنید تا دوباره آن را جدید کنید.

مخاطبان خود را بشناسید – همیشه

این قانون طلایی بازاریابی است. با در نظر گرفتن مخاطب خود محتوا تولید کنید. این مهم است صرف نظر از اینکه آیا شما در حال توسعه ورودی های وبلاگ یا پست های رسانه های اجتماعی هستید. شرکتی که پوشک می فروشد، اگر مدیران عامل را هدف قرار دهد، پیشرفت چندانی نخواهد داشت. مخاطبان هدف به وضوح والدین جدید هستند و محتوا باید علایق آنها را منعکس کند.

بهینه سازی، بهینه سازی، بهینه سازی

ما واقعاً نمی توانیم به اندازه کافی بگوییم: مطالب خود را برای موتورهای جستجو بهینه کنید. از کلمات کلیدی در سراسر محتوا استفاده کنید و مطمئن شوید که به طور طبیعی در متن قرار می گیرند. URL های مناسب سئو را به صفحات خود اختصاص دهید و اطمینان حاصل کنید که آنچه تولید می کنید از کیفیت بالایی برخوردار است. اشتباهات گرامر و نوشتن ضعیف به سرعت باعث سقوط رتبه شما می شود.

فقط صفحات جدید را بهینه نکنید. به عقب برگردید و مطمئن شوید که موارد قدیمی استانداردها و روندهای فعلی سئو را برآورده می کنند. موتورهای جستجو دوست دارند با جابجایی مداوم پست هدف، آچاری را در بازاریابی محتوای شما بیاندازند. این به شما بستگی دارد که سئوی خود را به اندازه محتوای خود تازه نگه دارید.

در نهایت، افراد حرفه ای را برای تولید محتوای با کیفیت استخدام کنید. ارزش سرمایه گذاری را خواهد داشت. WriterAccess تعدادی از برترین استعدادهای نویسندگی در جهان را ارائه می دهد و به راحتی می توانید بازاریابی محتوای خود را کامل کنید. ما می‌توانیم به شما کمک کنیم تا تولید محتوا را نیز افزایش دهید. یک دوره آزمایشی 14 روزه WriterAccess دریافت کنید و ببینید که چگونه بازگشت سرمایه شما می تواند رشد کند.

محتوایی که با WriterAccess کار می کند