نحوه استفاده از وردپرس به عنوان یک CMS بدون هد برای Next.js

WordPress as a headless CMS for Next.js

طبق W3Techs، وردپرس بیش از 20 سال است که وجود دارد و 42.7٪ از تمام وب سایت های موجود در اینترنت را تامین می کند. همچنین 62.5 درصد از سهم بازار سیستم های مدیریت محتوا (CMS) در پشت وب سایت ها را در اختیار دارد.

امروزه، زبان‌ها و چارچوب‌های برنامه‌نویسی زیادی برای ساخت وب‌سایت‌های کاربرپسند و با کارایی بالا که بسیار سریع‌تر از وردپرس هستند، بدون توجه به بهینه‌سازی در داشبورد وردپرس خود در دسترس هستند. یک مثال Next.js است، یک فریم ورک محبوب React.

این راهنما نحوه استفاده از وردپرس را به عنوان یک CMS بدون هد، نشان می دهد که داده ها را برای برنامه Next.js شما فراهم می کند. همچنین توضیح می دهد که کد Next.js شما را به عنوان یک سایت ثابت در سرویس میزبانی سایت استاتیک رایگان Kinsta است.

آشنایی با وردپرس بدون سر

وردپرس Headless به استفاده از وردپرس صرفاً برای قابلیت های Backend آن – مدیریت و ذخیره محتوا – و استفاده از یک سیستم جداگانه مانند Next.js برای ارائه frontend اشاره دارد.

این جداسازی به توسعه‌دهندگان اجازه می‌دهد تا از ابزارهای مدیریت محتوای قوی وردپرس استفاده کنند و در عین حال از ویژگی‌های توسعه frontend مدرن، مانند رندر سمت سرور و تولید سایت استاتیک در Next.js بهره‌مند شوند.

آماده سازی سایت وردپرسی شما

قبل از غواصی در توسعه Next.js، سایت وردپرس شما نیاز به کمی آمادگی دارد تا به عنوان یک CMS بدون هد عمل کند.

اگر قبلاً یک سایت وردپرس ندارید، می توانید به راحتی با Kinsta ایجاد کنید. سه روش برای ساخت یک سایت وردپرس با استفاده از Kinsta وجود دارد:

  1. قبل از انتقال سایت به سرورهای ما، یک سایت در دستگاه محلی خود ایجاد کنید (شاید با استفاده از ابزار DevKinsta ما)
  2. یک سایت از راه دور با استفاده از داشبورد MyKinsta ایجاد کنید
  3. یک سایت از راه دور با استفاده از Kinsta API ایجاد کنید

هنگامی که یک سایت وردپرس دارید، دو روش برای واکشی داده‌ها از CMS وردپرس به فریمورک frontend شما وجود دارد: WPGraphQL و REST API.

REST API بازیابی داده ها را در قالب JSON با استفاده از رویکردهای جاوا اسکریپت مانند Fetch API یا کتابخانه Axios تسهیل می کند. REST API از نسخه 4.7 در وردپرس ساخته شده است، به این معنی که برای کار کردن به هیچ افزونه ای نیاز ندارد. اما برای استفاده از WPGraphQL که به شما امکان می دهد با استفاده از Query GraphQL با داده های وردپرس خود تعامل داشته باشید، باید افزونه WPGraphQL را نصب کنید.

بیایید از REST API برای این راهنما استفاده کنیم. برای دریافت اطلاعات وردپرس خود در قالب JSON، ضمیمه کنید /wp-json/wp/v2 به آدرس سایت وردپرس شما:

http://yoursite.com/wp-json/wp/v2

اگر JSON API هنگام بازدید فعال نباشد http://yoursite.com/wp-json به طور پیش فرض، می توانید با باز کردن آن را فعال کنید پیوندهای ثابت زیر تنظیمات در داشبورد وردپرس و انتخاب نام پست یا هر مورد دیگری به انتخاب شما به جز جلگه:

WordPress REST API را برای دسترسی به داده های JSON پیکربندی کنید
WordPress REST API را برای دسترسی به داده های JSON پیکربندی کنید.

این برای سایت‌های وردپرس محلی و عمومی کار می‌کند و برای محتوایی که شامل پست‌ها، صفحات، نظرات و رسانه‌ها می‌شود، نقاط پایانی ارائه می‌دهد. راهنمای کامل ما برای REST API را بخوانید تا بیشتر بدانید.